Deze week publiceerde het CBS een onderzoek, waaruit bleek dat 30% van de Nederlanders wel eens iets online kocht. Vandaag zie ik een artikel op Nu.nl van weer een onderzoek over dit onderwerp. En warempel, ook hier een percentage van 30% online kopers in Nederland. Deze gegevens komen uit een onderzoek van Trendbox in opdracht van CheetahMail (Nederland). Het meest opmerkelijke wat ik lees is dat internet inmiddels is uitgegroeid tot dé oriëntatiebron voor de kopende Nederlanders.
Het artikel meldt ons: “Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse consumenten zich liever via internet (85%) en online nieuwsbrieven (35%) oriënteren dan via de traditionele wegen zoals TV-reclame (14%) of dagbladadvertenties (13%). Vier jaar geleden waren dagbladen het meest populair en maakte slechts 15% gebruik van internet.” Dat is wel heavy.
Het onderzoek geeft verder aan dat aankopen op veilingsites bijna even populair zijn als online aankopen van reizen, boeken en muziek. Gemak en prijs zijn de belangrijkste redenen voor de Nederlandse consument om online aankopen te doen. Bijna 50% koopt online omdat dit eenvoudiger wordt gevonden, terwijl 31% vooral op basis van prijs winkelt. Nederlanders besteden online gemiddeld tussen de € 250 en € 500 per jaar.