Sanoma en SBS lieten begin dit jaar een onderzoek uitvoeren naar het kijken naar online video. Hieruit blijkt dat 67% van de Nederlanders tussen de 14-65 jaar wel eens online video kijkt en dan het liefst op prime time. Vooral de jongeren zijn prime time kijkers als het gaat om online video. De ouderen kijken wat vroeger, zo rond een uur of 15:00. Een belangrijke motivatie om online video te kijken is om de tijd de doden of uit verveling. Voor ruim de helft van de Nederlanders is het kijken naar online video op prime time een exclusieve activiteit. 40% combineert het met tv-kijken (toch niet in de reclameblokken hoop ik!). Sanoma/SBS noemt online video kijken hierdoor complementair aan het reguliere televisie kijken op prime time. De meeste online video’s worden thuis bekeken op pc of laptop en doorgaans alleen. Een kwart kijkt wel eens met partner en ongeveer één van de zeven met de kinderen. YouTube is de meest bezochte gratis site/app voor online video’s, gevolgd door Uitzending Gemist en Facebook. De meest gebruikte betaalde online videodiensten zijn Netflix, RTLXL en UPC.
Kijkersgroepen
Gemiddeld kijkt men twaalf online video’s per week. De meeste worden helemaal afgekeken. Mannen kijken gemiddeld meer online video’s dan vrouwen, met name in de leeftijdscategorie 25-34 jaar. Ook geldt: hoe jonger men is, hoe meer men kijkt. Mannen kijken vaker op het werk dan vrouwen en jongeren kijken overal vaker online video dan ouderen. Mannen kijken vaker via YouTube en NOS.nl, vrouwen vaker via Facebook. RTL.nl en RTLXL doen het even goed bij zowel vrouwen als mannen. Uitzending Gemist wordt ongeveer door iedereen even vaak bekeken.
Devices
Veruit de meeste online video’s worden bekeken op pc of laptop, gevolgd door tablet en smartphone. Pc en laptop worden voor lange èn korte video’s gebruikt, tablets en smartphones vooral voor korte. Ouderen bezitten vaker een tablet, maar jongeren gebruiken deze intensiever voor het kijken naar online video’s. Jongeren hebben vaker een smartphone en gebruiken die hier intensiever voor. De verwachting is dat tablet en smartphone steeds belangrijker worden voor online video kijken en dan met name voor korte video’s.
Genre en lengte
Er is een samenhang tussen waarom men kijkt en wat men kijkt. Filmpjes moeten vooral leuk en ontspannend zijn. De meeste video’s die men kijkt duren maximaal twintig minuten. Video’s die langer duren zijn film & animatie en sport. ‘Veelkijkers’ houden het meest van films, muziek en tv-series. Mensen die minder dan gemiddeld kijken, hebben meer interesse in lezen, koken en gezondheid. Tv-programma’s worden het meest bekeken als het om langere video’s gaat. Mannen bekijken minder series dan vrouwen en vrouwen minder films dan mannen. Hoe jonger, hoe vaker men series, films of tv-programma’s kijkt online.
Actie
Na het zien van een video gaat men vaak op zoek naar aanvullende informatie. Jongeren tot 34 jaar doen dit meer dan gemiddeld. Ook gaat men relatief vaak op zoek naar de prijs van een product. Voor mensen die productvideo’s kijken, is dit een belangrijke factor bij het aanschaffen.
Betaald of onbetaald
Een minderheid van de Nederlanders (10%) betaalt voor online video. Betalen voor een abonnement, pakket/bundel of ad hoc komt ongeveer even vaak voor. In de groep betalers vallen gemiddeld meer mannen en jongeren in de leeftijd 25-34 jaar. Zij zijn vaak kapitaalkrachtiger. Gemiddeld geeft men per maand € 27,50 uit aan abonnementen of € 20,- aan ad hoc of een pakket/bundel video’s. Een kwart van de huidige betalers verwacht in de nabije toekomst meer uit te gaan geven aan online video’s. Mensen die nu meer online video’s dan gemiddeld kijken, verwachten in de toekomst vaker en meer te gaan betalen. Mensen die nu minder dan gemiddeld kijken, verwachten vaak slechts iets meer te gaan betalen hiervoor.
Over het onderzoek online video
Het onderzoek is uitgevoerd in twee fasen. In het eerste deel is respondenten gevraagd om op een doordeweekse en een weekenddag alle bekeken online video’s in te voeren (daadwerkelijk gedrag). Het tweede deel van het onderzoek bestond uit vragen om het onderwerp online video verder uit te diepen (uitgevraagd gedrag). Aan het eerste deel van het onderzoek hebben 1.339 respondenten meegedaan. Zij hebben in totaal 4.274 online video’s ingevoerd. Van de 1.339 deelnemers hebben 1.083 respondenten het tweede deel van de vragenlijst ingevuld. Al het onderzoek is online afgenomen onder consumenten uit het StemPunt-panel van Motivaction in de leeftijd 14-65 jaar.
Een clip van de resultaten is hieronder te zien:
Bron: Sanoma/SBS
Visual via IOStoestel.nl