Uit een onderzoek van het bureau Heliview blijkt dat 79% van alle ‘online-huishoudens’ inmiddels een breedbandverbinding (kabel of ADSL) heeft en 21% een smallbandverbinding (analoog of ISDN). De keuze voor het type verbinding wordt volgens Heliview bepaald door de snelheid en de kosten van die verbinding. 43% van de smallband-gebruikers zou overstappen naar breedband als de prijzen voor breedband zouden dalen.
Voor het onderzoek naar het gedrag van consumenten op het gebied van telecommunicatiediensten zijn ruim 1.350 huishoudens ondervraagd in het tweede kwartaal 2005.
Hieruit is verder gebleken dat ongeveer drie kwart van de huishoudens de beschikking heeft over een PC of laptop. Daarvan heeft rond de 90% een internetaansluiting. Van de huishoudens die wel de beschikking over een PC hebben maar geen internet, heeft 20% plannen daarvoor. Gemiddeld wordt er ruim 11 uur per week op internet doorgebracht.
Ondanks alle reclame-uitingen van de verschillende aanbieders heeft meer dan de helft (54%) recentelijk geen enkele reclame gezien van een internetprovider. Van de respondenten die zegt wel een reclame te hebben gezien, scoort de reclame van nieuwkomer Scarlet het hoogst (28%). Van respondenten die via een aanbieding bij een provider terecht zijn gekomen, heeft een derde van de huishoudens deze aanbieding niet via de media, maar via vrienden en kennissen gehoord. Opvallend is dat een vijfde van de huishoudens via het internet zélf op de aanbieding van de provider is gekomen.
Bron: Heliview