6.974 x gelezen

Dag blad?

image Vanochtend in de krant het bericht dat de dubbeldekker volgende maand voorgoed uit het Londense straatbeeld gaat verdwijnen. Niet meer van deze tijd, niet rolstoelvriendelijk, te oud. De “˜Routemasters‘ hebben inmiddels een opvolger. Een harmonica-bus die voldoet aan de alle moderne eisen.

Wat heeft een bus met media te maken? Een brievenbus zult u zeggen, maar dat zou te flauw zijn. Krant in de bus? Iets beter en dichter bij het onderwerp van deze column. De dagbladen. Gaan zij ook uit het straatbeeld verdwijnen en is er al een moderne opvolger?

Het gaat al een tijd niet goed met de dagbladen. Dat is geen nieuws. De sector werkt al een aantal jaren met man en macht aan een revitalisering van markt en het product. In 2002 en 2003 hebben de drie grote uitgevers omvangrijke reorganisaties uitgevoerd waarbij vele werknemers hun baan verloren. Toen de grote schoonmaak voorbij was had men de handen vrij voor innovaties. De zondagskrant en het tabloidformaat zijn daar de meest bekende voorbeelden van. Denk ook aan deel- en PDF-abonnementen. Ondertussen is PCM verkocht aan een Engelse investeringsmaatschappij en heeft Het Parool haar heil gezocht in België. Het laatste Nederlandse mediabolwerk ““ de dagbladenmarkt ““ kent vanaf dat moment ook buitenlandse spelers. Zou het dan vanzelf beter gaan?

Lage prijzen
Vanuit Amerika deze week het bericht dat 2005 het slechtste jaar is voor de dagbladen en dat de perspectieven voor 2006 niet veel beter zijn. Lezers en adverteerders verdwijnen steeds meer naar een online omgeving. En daar is volgens Theo Bouwman van PCM geen geld te verdienen voor dagbladen. In een interview op Planet geeft hij de lezers en Google de schuld. Lezers willen te weinig betalen voor online content en Google houdt de advertentietarieven te laag. Blijkbaar zijn we wel bereid om fors te betalen voor de papieren variant. De kranten in Nederland zijn sinds de invoering van de euro 12% duurder geworden. Of zou dat ook één van de oorzaken zijn van de oplagedaling?

Nieuwsbuddy
Wel geeft Bouwman aan waar het naar toe zou kunnen gaan. Een meer continue contentbedrijf met meerdere verschijningsvormen. Een dergelijk voorbeeld is ook te lezen op Upstream. Amerikaans weliswaar, maar niet minder sprekend. Een mengvorm van traditionele journalistiek en civiele journalistiek. Belangrijke ontwikkelingen die De Volkskrant kunnen helpen in de verdere ontwikkeling van het blog-avontuur. Recent is daar de vrijage met MSN bijgekomen. Om aansluiting te vinden bij de jongeren lanceerde de krant een nieuwsbuddy, die je tijdens het MSN-en op de hoogte houdt van het nieuws.

Content centraal
Het is duidelijk dat de aandacht binnen het krantenbedrijf richting online gaat. De papieren tak begint steeds slapper te hangen. Deze week werd bekend dat de themacampagnes van De Volkskrant, Trouw en NRC zijn stopgezet. Bezuinigingen.

Het inmiddels gefuseerde AD houdt volgens het blad Media Facts rekening met een verlies van 100.000 abonnees in de komende drie jaar. “De lezersmarkt is de grootste onzekerheid”, aldus Reinier Westeneng media-analist bij SNS Securities. Een dergelijke afname betekent 15% minder lezers. Dat is veel. Daar komen gezonde marge mee onder druk te staan.

De vorige week door het Commisariaat voor de Media aangekondigde bewegingsvrijheid voor dagbladen komt waarschijnlijk als geroepen. Het geeft de uitgevers de mogelijkheid om content te centraliseren en te publiceren via meerdere windows of kanalen, aangepast aan doelgroepen, gebruiksmomenten, onderwerp en vorm. Een papieren krant is daar slechts een onderdeel van.

Daarmee heeft de krant een moderne opvolger die voldoet aan de huidige eisen van nieuwsconsumptie.

Scroll naar boven