Uit de nieuwste HOI-cijfers blijkt dat de totale oplage van de Nederlandse dagbladen in 2004 verder is gedaald. HOI berekende een daling van 3,4%, waarmee de totaal verspreide oplage komt op 4.026.644 exemplaren. Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad zijn hierop een uitzondering. Nederlands Dagblad stijgt ten opzichte van 2003 met 4,4% en Reformatorisch Dagblad plust 0,5% (samen zijn ze goed voor een toename van 2%). De oplage van Het Parool stabiliseert op ca. 86.000 exemplaren, mede dank-zij de formaatwijziging begin 2004.
Zowel de landelijke als de regionale titels daalden met 3,4%. Geen verschil dus. Tellen we de oplages van alle titels die straks in de nieuwe fusiekrant van PCM ewn Wegener worden opgenomen dan is de daling daar 5,8%. De gezamenlijke oplage van de nieuwe krant staat nu op 640.678.
De binnenlandse oplage bedraagt in 2004: 3.985.620 exemplaren, waarvan 90% via een (deel-) abonnement en 8,5% via de losse verkoop wordt gedistribueerd.
In Nederland verschijnen 32 dagbladen, 9 landelijke en 23 regionale dagbladen met een eigen hoofdredactie, die worden uitgegeven door 11 zelfstandige ondernemingen.
In de cijfers die Cebuco vandaag publiceerde zijn Sp!ts en Metro niet meegenomen.