De Elektronische Programma Gids (EPG) die bij digitale TV-abonnementen wordt aangeboden blijkt populair. 65% van de digitale TV-huishoudens maakt er gebruik van. Ook de extra zenderpakketten die bij digitale TV-abonnementen worden aangeboden, blijken populair: bijna de helft van de digitale TV-huishoudens maakt gebruik van een extra zenderpakket. Anders is het bij de Video on Demand-diensten of specifieke betaalkanalen. Zo’n 10% van de digitale TV-huishoudens heeft hier wel eens gebruik van gemaakt. Dit blijkt uit de Ernst & Young Mediabarometer die gisteren gepubliceerd is. Het onderzoek is uitgevoerd door Interview-NSS/Synovate en bestrijkt een meting van vier keer per jaar onder ruim 2000 respondenten. Het doel van het onderzoek is om de ontwikkelingen in de media- en entertainmentmarkt te volgen.
De sterke groei van digitale TV in 2006 zette door in het eerste kwartaal van 2007. Inmiddels heeft 35% van de Nederlandse consumentenhuishoudens een digitale aansluiting, wat neerkomt op bijna 2,5 miljoen huishoudens. Van alle digitale TV-huishoudens kijkt ruim de helft altijd via de decoder, de andere helft kijkt ook nog analoog. De Elektronische Programma Gids (EPG) en het opvragen van programma-informatie zijn de meest populaire features van digitale tv. “Wanneer het gebruiksgemak van de EPG echter verder toeneemt, zal ook het gebruik van andere diensten zoals bijvoorbeeld Video On Demand-diensten toenemen”, verwacht Frank Blenderman van Ernst & Young. Momenteel geeft toch nog 87% van de deelnemers aan dat hun kijkgedrag door digitale tv niet is veranderd. Het verschil in meer en minder kijken was erg klein, 6% zegt meer tv te kijken, 4% kijkt minder.
Vorige week kwam ook al een bericht voorbij over digitale TV en analoog kijken. Dat was een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Kabelraden.nl. Het onderzoek is hier te downloaden. Niet zo heel boeiend hoor. Gewoon een metinkje naar de zendervoorkeuren van kijkers. Aardig is wel de opsomming van argumenten waarom digitale abonnees vaak toch analoog blijven kijken: “Deze kijkers geven aan dat het nog geen gewoonte is om de decoder te gebruiken. Andere redenen om nog wel eens analoog te kijken, zijn dat digitale tv storingsgevoelig is, het vervelend is om meerdere afstandsbedieningen te gebruiken, het kwaliteitsverschil tussen analoog en digitaal minimaal kan zijn, of dat teletekst niet of slecht werkt bij digitale televisie. Gemiddeld genomen kijkt een digitale televisiekijker nog dertig procent van de kijktijd analoog op het hoofdtoestel. Daarnaast zullen deze abonnees meestal analoog kijken op tweede en derde toestellen.”
