Digitale TV stijgt naar ruim 40%

Volgens de laatste metingen van de Digitale Media Monitor (zie persbericht) heeft 41% van de huishoudens op dit moment digitale televisie. Dat is een groei van 50% ten opzichte van een jaar geleden. De kabel lijkt vooralsnog favoriet als distributiekanaal. Bijna 60% van de digitale TV-huishoudens beschikt over een digitale kabel en slechts 10% over IPTV.

Ontwikkelingen digitv Q2
Bron: Digitale Media Monitor, Synovate/Interview NSS

De harddisk/PVR groeide in een vergelijkbaar tempo, namelijk van 9% naar 14%. Qua profiel zijn er verschillen te zien tussen de digitale TV-kijker en de ‘gemiddelde tv-kijker.’ Zo is de digitale kijker iets vaker man, tussen de 35 en 55 jaar oud, met een bovenmodaal inkomen en een of twee thuiswonende kinderen in het huishouden.


Ook zijn er verschillen in gebruikers van verschillende typen digitale tv-aansluiting. Gebruikers van Digitenne (digitale tv via de ether) wonen voornamelijk in de drie grote steden of in de rest van het westen, zijn tussen de 40 en 50 jaar oud en hebben geen kinderen in hun huishouden. Digitale tv via de schotel spreekt (nog) meer mannen aan, zij wonen vaker in het oosten en noorden van het land in een meerpersoonshuishouden. Dit heeft uiteraard te maken met de ditributie van de diverse vormen van TV. Digitenne is ooit begonnen vanuit de Randstad en door de lagere bekabelingsgraad in het oosten waren huishoudens daar eerder aangewezen op een schotel.

Het ontbreken van behoefte is nog steeds de voornaamste reden om (nog) niet over te stappen van analoge naar digitale tv. Daarna worden kosten en het feit dat je per TV een settopbox nodig hebt als overstapbarrières genoemd. UPC blijft de grootste digitale TV-aanbieder van Nederland.

De Digitale Media Monitor volgt de ontwikkelingen op gebied van digitalisering van media en communicatiediensten onder consumenten. Op kwartaalbasis worden 2.000 consumentenhuishoudens ondervraagd via online en telefonische interviews.
Onderdeel van het onderzoeksprogramma is een panel van digitale TV-gebruikers. Onder het panel worden gebruikservaringen en kijkgedrag geëvalueerd hetgeen inzicht geeft in de nieuwe functionaliteit van digitale TV. De monitor is een product van Synovate/Interviews NSS.

8.862 x bekeken
Scroll naar boven