Elke online GRP telt 95.000 pageviews

In augustus realiseerden de bij STIR aangesloten websites een bereik van 85% en werden 3,2 miljard pageviews of contacten geteld. Omgerekend zijn dit ruim 34.000 GRP’s in de doelgroep ‘online 13+’. Elke GRP is namelijk goed voor zo’n 95.000 pageviews of contacten. Bij een netto bereik van 85% heeft elke surfer gemiddeld 400 pagina’s bezocht van de bij STIR aangesloten websites.

De 95.000 pageviews zijn gebaseerd op de totale online populatie van 13 jaar of ouder, die op dit moment 9,5 miljoen groot is. 1% daarvan is 95.000. Wanneer 95.000 personen 1 pagina opvragen zijn dat 95.000 contacten. Maar het kan ook zijn dat 47.500 personen gemiddeld 2 pagina’s opvragen. Ook dan zijn er 95.000 contacten, oftewel 1 GRP. Een GRP is namelijk de samenstelling van het netto bereik (in %) en de gemiddelde contactfrequentie.

Het totaal aantal contacten van alle door STIR gemeten sites was in augustus 3,2 miljard. Als je dit deelt door 95.000 resulteert dit in ± 34.000 GRP’s. In die 34.000 zit 85% bereik. Delen we beide parameters dan volgt 34.000/85=400. Elke online surfer van 13 jaar of ouder heeft gemiddeld in één maand 400 contacten gehad met één of meerdere STIR-sites.

In de loop van het najaar worden de STIR-metingen uitgebreid met o.a. Marktplaats.nl, Gouden Gids, Talpa TV, Sky Radio 101 FM, IDG Nederland, Sanoma Uitgevers, het nieuwe AD.nl en IEX.nl. Met de toevoeging van deze exploitanten/websites wordt het aantal GRP’s vergroot. In hoeverre het bereik ook toeneemt is niet te zeggen. Dat hangt namelijk af de mate waarin de nieuwe sites ook ‘nieuw publiek’ meenemen.

12.701 x bekeken
Scroll naar boven