Europese jeugd meer internet dan TV

Via de EIAA komen hier wat interessante weetjes binnen over de Europese bevolking en het gebruik van internet en televisie. De EIAA is de European Interactive Advertising Association en doet regelmatig onderzoek naar crossmedia ontwikkelingen in diverse Europese landen. Dit gebeurt onder de noemer Mediascope Europe. In de laatste versie van dit onderzoek (december 2010) komt o.a. naar voren dat de Europese jongeren (16-24 jr.) meer internet gebruiken dan dat ze televisie kijken. Bijna 80% van de jongeren is dagelijks online, voor televisie is dat 76%. Vorige week bleek via STIR dat ook de jongeren (13-34 jr.) in Nederland net iets meer online zijn dan dat ze televisie kijken.


De 2010-versie van de Mediascope is gehouden in Groot Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, België, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Portugal, Rusland, Zwitserland en Turkije. Gemiddeld is 54% van de inwoners van deze landen wekelijks online en ze spenderen dan 12,1 uur. Het merendeel wordt via de PC geconsumeerd, maar 14% zegt dat ze ook via mobiel online zijn. 30% van de Europeanen gebruikt internet en televisie tegelijkertijd. Email blijkt met 76% nog altijd de meest favoriete online bezigheid te zijn gevolgd door ‘social netwerking’ (45%) en instant messaging (40%). Het bekijken van video, TV en/of clips behoort met 32% ook nog tot de top van online activiteiten.

Er is ook gevraagd naar het gebruik van diverse media in combinatie met het tijdstip van de dag. Dat levert de volgende tabel op:

Verder blijkt dat het internet zeer goed behulpzaam kan zijn bij de aanschaf van producten of diensten. Zo’n 50% is van mening dat door het gebruik van internet betere aankopen zijn gedaan. 55% zegt dat ze door internet anders over een bepaald merk zijn denken bij de daadwerkelijke aankoop.

Het hele rapport is voor 2K euro (!) te koop bij EIAA. De samenvatting staat hier.

13.325 x bekeken
Scroll naar boven