Goochelen met GRP’s

Gisteren werd er al druk gediscussieerd over de waarde van de online GRP. In het persbericht van STIR werd namelijk gesteld dat elke GRP zo‘n 95.000 pageviews in zich bergt. Vandaag heeft STIR een grote tabel gepubliceerd met de data van augustus en is het misschien handig om e.e.a. te verduidelijken met een voorbeeld.

In de tabel is voor een aantal doelgroepen vier resultaattypen berekend. Dit zijn:

“¢bereik in % = het netto aantal bereikte personen in een doelgroep weergegeven als % van de totale doelgroep.

“¢pagina’s x 1.000 = het totaal aantal pagina’s dat door een doelgroep is opgevraagd.

“¢GRP’s = het netto bereik in % vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal pagina’s dat een doelgroeppersoon heeft opgevraagd (=gemiddelde contactfrequentie)

“¢gemiddelde contactfrequentie (GCF) = het gemiddeld aantal pagina’s dat een doelgroeppersoon heeft opgevraagd gedurende de rapportageperiode

Laten we voor het voorbeeld eens twee sites nemen met hetzelfde aantal GRP‘s. In augustus waren dat Planet en Wanadoo. De Webmeter-gegevens van beide providers zien er als volgt uit:

image

Bron: STIR Webmeter, augustus 2005

Planet heeft een iets hoger bereik dan Wanadoo, maar de mensen die Wanadoo bezochten vroegen daar gemiddeld meer pagina‘s op. De vermenigvuldiging van het bereik in % met de gemiddelde contactfrequentie levert het aantal GRP‘s. In beide gevallen ongeveer even groot.

Omgerekend in absoluten bezochten bijna 1,3 miljoen mensen Planet en vroegen elk 40 pagina‘s op. Totaal ruim 50 miljoen pagina‘s. Bij Wanadoo vroegen 1 miljoen mensen 50 pagina‘s op. Dus ook 50 miljoen pagina‘s.

Als je de 50 miljoen pagina‘s deelt door het aantal GRP‘s komt er in beide gevallen 95.000 uit.
Probeer het zelf ook eens met wat andere sites. Er komt steeds 95.000 uit. Dat heeft te maken met de populatiegrootte. Die is in dit geval 9,5 miljoen groot (13+). In een andere doelgroep komen er andere getallen uit:

image

Voor elk van de genoemde doelgroepen geldt dat zij toegang hebben tot internet. Het gaat dus niet om alle vrouwen, maar om vrouwen met toegang tot internet.

8.754 x bekeken
Scroll naar boven