Kobalt BV Media Services biedt haar adverteerders de mogelijkheid het bereik en het effect van een printcampagne te laten meten. Als onderzoeksmodel heeft Kobalt gekozen voor de Reclame Reactie Monitor. Deze monitor is een initiatief van Continental Internet Marketing Research in Zoetermeer in samenwerking met Interview-NSS.
Continental voert de onderzoeken via het web uit met respondenten uit Het Panel.nl. Interview-NSS draagt zorg voor een representatieve steekproef en -weging van de data.
De cijfers in de Reclame Reactie Monitor worden gerelateerd aan de Interview-NSS MediaScanner XL. Naast het bereik van de advertentie, wordt gemeten in hoeverre de propositie wordt herkend, hoeveel personen dit product of dienst al hebben afgenomen en of men het van plan is te kopen. Maar ook de beleving van de advertentie wordt gemeten. De onderzoeken worden afgenomen binnen de verschijningsinterval van een titel, het complete rapport wordt binnen één week na plaatsing afgeleverd, hetgeen bijsturing tijdens een campagne mogelijk maakt.
“Alle metingen in deze RRM worden toegevoegd aan een Benchmark database”, aldus John Faasse, hoofd van Het Media Kennis Centrum van Kobalt. “Wij willen in ons adviestraject de verzamelde gegevens gebruiken om onze klanten nóg effectiever te adviseren”.
Wat is de rol van het “Umfeld” van een advertentie? “Continental ontwikkelde voor Kobalt een speciaal model door naast advertenties ook het redactionele gedeelte te meten”, aldus Iet van den Boom, directeur van Continental.
John Faasse: “Hierdoor kunnen wij goed zien, welk product beter past bij welk Umfeld, in de afgelopen maanden hebben wij als pilot ongeveer 100 onderzoeken uitgevoerd. Hieruit kwamen voor ons zeer interessante gegevens naar voren:”
De Reclame Reactie Monitor wordt bij Kobalt ingezet bij 4 of meer plaatsingen en kan ad hoc of op abonnementsbasis worden afgenomen.
John Faasse “Wij zijn nu echt van start gegaan en binnenkort hebben wij onze eerste cases.
Ik ben er van overtuigd dat onze opdrachtgevers veel profijt zullen hebben van deze tool”.