Netto mediabestedingen dalen licht

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald met 1,2% tot € 1,93 miljard. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie-inkomsten afnemen, alleen internet en out of home lieten een flinke plus zien. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert. Nielsen zegt dat de laagconjunctuur nog steeds de belangrijkste reden voor de daling is. Nielsen: “De schuldencrisis hangt nog steeds als een donkere wolk boven de economie. Zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen zijn onveranderd laag. Door de economische onzekerheid houden veel bedrijven de hand op de knip, wat ook gevolgen heeft voor de mediabudgetten.” Dit met uitzondering van internet. Daar gingen de bestedingen met 14,3% omhoog.

De groei van de online mediabestedingen was vooral te danken aan Search met een groei van meer dan 20%, hoewel ook Display (6,9%) en Classifieds, Directories en Listings (8,2%) een stijging lieten zien.  Andere groeier was out of home met een plus van bijna 8%.  Televisie zag de netto mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2012 dalen met 3,5%. De economische omstandigheden lieten zich ook bij dit mediumtype voelen. De andere audiovisuele media, radio en bioscoop, zagen de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met 5% dalen.

De grootste daling van de mediabestedigen vond plaats bij de printmedia. Telegraaf Media Groep en Wegener berichtten eerder al over tegenvallende advertentie-inkomsten uit hun print activiteiten. De bestedingen aan dagbladen daalden dan ook met bijna 12%. Bij publiekstijdschriften namen de bestedingen ook af, maar de daling van 0,6% is gegeven de marktomstandigheden en de ontwikkeling in de afgelopen jaren een redelijk resultaat.

De daling van de mediabestedingen aan vak- en managementbladen was met 5,6% een stuk minder groot dan in voorgaande jaren, maar ook hier is nog geen sprake van herstel. De grootste daling in print vond plaats bij huis-aan-huis / nieuwsbladen met 17%.

Volgens het CPB krimpt de Nederlandse economie in 2012 met 0,75%. In combinatie met de resultaten van de netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2012 verwacht Nielsen dat de netto mediabestedingen over heel 2012 uit zullen komen op € 4,9 miljard. Dat betekent een daling van 0,5%. In deze prognose zijn ook de bestedingen aan folders en sponsoring meegenomen. Exclusief deze twee mediumtypen zou 2012 uitkomen op hetzelfde niveau als 2011.

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2011 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, h-a-h-bladen / nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet en out of home.

9.289 x bekeken
Scroll naar boven