Vanaf deze maand introduceert Nielsen Media Research AdRelevance in Nederland. AdRelevance biedt dagelijks inzicht in de online advertentie-uitingen,-campagnes en -bestedingen voor producten en diensten in Nederland. Tot voor kort werd AdRelevance in Nederland aangeboden door het zusterbedrijf Nielsen//Netratings in Londen. Door het aanbieden van AdRelevance breidt Nielsen Media Research haar activiteiten in Nederland verder uit.
AdRelevance is een online toepassing waarbij bijna realtime nieuwe campagnes of uitingen op internet geïdentificeerd worden en misseranalyses gemaakt worden. Dagelijks worden meer dan 400 internetsites gecrawled waarbij advertentiekenmerken als adverteerder, site, branche, periode, aantal views, bruto mediabestedingen en de uiting worden vastgelegd.
AdRelevance is een aanvulling op de bestaande registratie van mediabestedingen van online display advertising in samenwerking met de 21 internetexploitanten en stelt gebruikers in staat om snel analyses uit te voeren op basis van de online marketingactiviteiten van adverteerders.
Het voordeel van AdRelevance ten opzichte van de huidige methodiek is dat er meer details verzameld worden. Nu kan een gebruiker van de data niet zien welke campagne op welke site draait of gedraaid heeft. Bij AdRelevance kan dat wel. Bovendien is de data van AdRelevance veel eerder beschikbaar. Eigenlijk in realtime.
Klik hier voor meer info over de dienst.
Nielsen gaat de output van AdRelevance (nog) niet koppelen aan de bestaande database waarin ook de andere mediumtypen zitten zoals dagbladen, tijdschriften en rtv. Daarin blijven voorlopig de online bestedingen zitten zoals die door de 21 exploitanten wordt aangeleverd.