Nog meer WK . . .

Uit de berichtenstroom over het WK hieronder een paar die ik eruit pikte:

WK-liefhebbers wijzen op dit moment Argentinië aan als de grootste favoriet voor de wereldtitel. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van RTL Nieuws. Van de liefhebbers denkt 39% dat Argentinië kampioen wordt. Eenderde (34%) van hen denkt dat Brazilië de titel zal opeisen. Onder alle Nederlanders is er sprake van een nek-aan-nekrace tussen Brazilië (34%) en Argentinië (33%).

Bijna driekwart van de Nederlanders (72%) hoopt echter dat Nederland kampioen wordt. Wanneer we Nederland buiten beschouwing laten, blijken Brazilië en Argentinië elkaar ook als favoriete winnaar nauwelijks te ontlopen: 21% van de Nederlanders hoopt dat Brazilië wint, 20% hoopt op Argentinië. Duitsland (7%) en Australië (6%) volgen op afstand. De kenners zien overigens liever Australië kampioen worden (8%) dan Duitsland (5%). Het recente goede spel tegen Brazilië zal daar zeker in doorklinken, maar de aanwezigheid van Guus Hiddink (coach Australië) en de verloren finale tegen Duitsland in 1974 waarschijnlijk ook.

Een op de vijf Nederlanders (18%) denkt dat we in de tweede ronde worden uitgeschakeld. Een op de drie (34%) denkt dat dit gebeurt tijdens de kwartfinale en 29% van de Nederlanders ziet dit in de halve finale gebeuren. Een op de acht Nederlanders (13%) denkt dat we de finale van het WK halen en 6% denkt dat we daadwerkelijk wereldkampioen worden.

De WK-koorts heeft de afgelopen weken duidelijk toegeslagen. Eind mei gaf de helft van de Nederlanders (51%) nog aan niet geïnteresseerd te zijn in het wereldkampioenschap voetbal. Inmiddels is dat gedaald naar 37%. Vooral onder de vrouwen is een toename van interesse voor het WK zichtbaar: eind mei was 40% van hen geïnteresseerd in het WK, nu is dat 59%.

De oranje-index is licht gedaald ten opzichte van de vorige meting. Dat heeft niets te maken met de beleving, aldus de samenstellers, maar met de afname van de publicitaire aandacht.

image

Het persbericht zegt: “De overwinning op Ivoorkust heeft de oranjebeleving onder het Nederlandse volk flink doen stijgen. 80% van de Nederlanders voelt zich inmiddels betrokken bij Oranje, terwijl 33% aangeeft al deel te hebben genomen aan een Oranje- en/of WK-promotie. De consumenten index, één van de indicatoren van het Oranje Index onderzoek, stijgt hierdoor dan ook explosief. Ondanks deze stijging laat de Oranje Index als geheel een lichte daling zien: van 1060 naar 973. Dit wordt vooral veroorzaakt door een afname van de hoeveelheid publicitaire aandacht rondom Oranje.”

NRC.nl meldt dat de kijker de NOS trouw blijft tijdens het WK. Die conclusie kunnen we ook trekken naar aanleiding van de tweede kijkcijferanalyse van het WK, die eerder vandaag verscheen op dit blog.

Zoom.in tenslotte meldt dat het aantal streams sterk is gegroeid tijdens de WK. Het bedrijf ziet een stijging van 30%. Het meest populaire WK-filmpje tot nu toe is “˜voetbalvrouwen in pikante WK-lingerie‘, vertelt Evert Siderius van Zoom.in op Emerce. “Entertainment items behoren tot de populairste. Veel sites vinden het leuk om dit soort video‘s te laten zien en ze tonen de filmpjes ook langer dan video‘s die puur over voetbal gaan.” Een entertainment video met WK-thema is tijdlozer dan een filmpje over “˜de voetbalwedstrijd van de avond ervoor‘, legt Siderius uit. Om die reden hebben entertainment video‘s een langere levensduur en daardoor hogere kijkcijfers.

Via de site van De Telegraaf worden de meeste video‘s bekeken. Volgens Siderius heeft dat niet alleen te maken met het grote aantal bezoekers dat die site trekt, maar ook door de wijze waarop De Telegraaf video‘s presenteert op de website. “Zij doen dat heel tactisch Op de homepage tonen ze veel video‘s; daar klikken vervolgens veel mensen op.”

7.199 x bekeken
Scroll naar boven