Online bereiksonderzoek verder zonder JIC

Gisteren is het lopende contract voor het online bereiksonderzoek tussen JIC STIR, comScore en Intomart GfK beëindigd. Dit besluit is genomen nadat is gebleken dat de oplevering van STIR 2.0 op korte termijn niet mogelijk is, gezien de hoge eisen die aan het model werden gesteld. De markt blijft echter behoefte houden aan informatie over het bereik van internet. Daarom zullen zowel comScore als Intomart GfK na de stopzetting van het STIR contract, ieder verder zelfstandig producten ontwikkelen op het gebied internetbereiksonderzoek Het alternatief van comScore lijkt in grote lijnen op het onderzoek dat nu in de Britse markt gebruikt wordt. comScore zal dit onderzoek doorontwikkelen voor de Nederlandse markt. In dit onderzoek wordt naast webbrowsing ook het bereik van online video en campagnes gemeten. Mobiel internet volgt kort na de lancering in september. Tot die tijd rapporteert comScore op basis van haar huidige methodiek in Nederland.

BVA, PMA en VINEX gaan op korte termijn niet verder als JIC. Het JIC had als doel om het STIR 2.0-onderzoek gezamenlijk te ontwikkelen. Met het stopzetten van STIR 2.0 vervalt die samenwerking. De JIC-partners gaan in overleg of, en zo ja in welk samenwerkingsverband, zij in de toekomst verder gaan werken aan de ontwikkeling  van digitaal bereiksonderzoek .

JIC STIR bestaat sinds 2009 en is voortgekomen uit STIR, dat vanaf 2004 op de Nederlandse markt actief is. STIR is opgericht door acht founding fathers (publishers en advertentienetwerken) en is in 2009 een partnerovereenkomst aangegaan met BVA en PMA. Op die manier zou het internet bereiksonderzoek hetzelfde georganiseerd zijn als TV, radio, print en buitenreclame. Dat is nu dus niet meer het geval.

12.976 x bekeken
Scroll naar boven