Reclamefolder floreert nog steeds

Tijdens het achtste Nationaal Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk is aan Kruidvat de Gouden Deurmat 2003/2004 uitgereikt. Tijdens het congres werden ook de nieuwste uitkomsten gepresenteerd van het onderzoek Thuis Binnen Bereik. Daaruit komt naar voren dat de reclamefolder onverminderd populair is bij de Nederlandse consument. Het aantal folders dat men wekelijks in de bus ontvangt is opgelopen tot bijna dertig. Het onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp.

Opnieuw meer folders in de bus
In het onderzoeksjaar 2003/2004 ontving een doorsnee huishouden in Nederland iedere week gemiddeld 28,8 reclamefolders. Ten opzichte van het voorgaande jaar betekent dit een stijging van maar liefst 11,2 procent. Na een periode van stagnatie wordt de stijgende lijn van vorig jaar stevig doorgezet. Nog nooit ontving de consument zo veel folders in de bus. De stijging kan mede veroorzaakt worden door de stagnerende Nederlandse economie. Adverteerders verschuiven in een dergelijk klimaat het accent meer van thema naar actie. De strijd om de klant in de foodsector is hier een sprekend voorbeeld van.

Kruidvat heeft de leukste folder
Volgens de consument heeft Kruidvat momenteel de leukste folder. Om die reden kreeg deze retailer, tijdens het Congres Ongeadresseerd Reclamedrukwerk, De Gouden Deurmat 2003/2004 uitgereikt. In een nek-aan-nek race versloeg de discountdrogist twee andere zwaargewichten, te weten: Blokker (de winnaar van vorig jaar) en Gamma.

Gevraagd naar de motivaties voor hun keuze voor de folder van Kruidvat, brengen de ondervraagden drie aspecten naar voren. Het eerste aspect betreft het uiterlijk van de folder; men vindt de folder fleurig. Het tweede en derde aspect hebben betrekking op de inhoud; men vindt het aanbod gevarieerd en de aanbiedingen scherp.

Folderconsumptie verder toegenomen
Men besteedt aan het doorlezen van de binnengekomen folders wekelijks een klein half uur. In die tijd worden gemiddeld 10,4 folders daadwerkelijk gelezen of bekeken. Dit is een stijging van acht procent ten opzichte van een jaar eerder. De meest geliefde folder is ook de meest gelezen folder. Met een reclamebereik van 73 procent prijkt de folder van Kruidvat bovenaan in de top 10. Andere folders die veel worden gelezen, zijn die van Hema, Gamma, Trekpleister en Ikea. De top 10 wordt gecompleteerd door de folders van Marskramer, Karwei, Praxis, Lidl en V&D. Uit de resultaten valt op te maken dat het vooral de folders van warenhuizen, supermarkten, bouwmarkten en drogisterijen zijn, die zich kunnen verheugen in de warme belangstelling van de consument.

19.549 x bekeken
Scroll naar boven