Search stuwt online adspend

IAB en Deloitte kwamen vorige week met de online advertentiebestedingen over de eerste helft van 2012. Onderaan de streep noteerden ze een plus van maar liefst 14,3% ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar. In euro’s betekent dit € 585 miljoen over zes maanden. Dat is grofweg 100 miljoen per maand, of ruim 3 miljoen per dag. De omzetgroei was voor een groot deel te danken aan search (+22%). De omzet uit display advertising groeide met 7%. Gegeven de lastige economische omstandigheden en de negatieve tendens in de advertentiemarkt vindt Deloitte dit een redelijk goed resultaat. “We zien het vertrouwen binnen de online advertising markt wel wat afnemen. Onze respondenten verwachten dat de display advertising markt in 2013 met slechts 4,5% zal groeien. Voldoende reden om als industrie op zoek te gaan naar nieuwe kansen voor groei”, aldus Roel van Rijsewijk, director Online Business Innovation bij Deloitte.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat marketing via mobiele websites en apps nog steeds in de kinderschoenen staat. “Ondanks de veelbelovende mogelijkheden die de smartphone biedt, hebben marketeers hun weg nog niet gevonden naar dit uitzonderlijke apparaat. De tablet doet het relatief beter als marketinginstrument. Het geloof blijft dat 2013 hier het jaar van de doorbraak wordt. Daar zal het IAB mee in investeren”, aldus Joris van Heukelom, voorzitter van IAB.

Voor het onderzoek zijn in totaal 36 bedrijven ondervraagd. Ondanks dat Search de stuwende kracht is staat Google niet in het lijstje van ondervraagden.

De volledige rapportage is hier te bekijken.

9.667 x bekeken
Scroll naar boven