10.741 x gelezen

SPOT publiceert online databank commercials

Vanaf 1 juli 2007 stelt SPOT een databank ter beschikking waarmee alle TV-commercials kunnen worden bekeken die zijn uitgezonden op de Nederlandse televisie. De databank – ADview – wordt geproduceerd door TV Times die ook de audit uitvoert op alle uitgezonden commercials. Hierdoor zijn de commercials de dag na de eerste uitzending al terug te vinden in de databank.

Nieuw in ADview is een alertsysteem dat via de mail een bericht stuurt als er een bepaalde nieuwe commercial wordt gesignaleerd. Je kan daarvoor zelf de selectiecriteria opgeven. De databank kent een zoeksysteem waardoor snel de gewenste commercial kan worden teruggevonden. Men kan zoeken op branche en/of merk en ook op trefwoorden. Ook is het mogelijk de nieuwe commercials van bijvoorbeeld de laatste week op te roepen.


ADview wordt samengesteld op basis van het next-day-reporting-principe. Dat betekent dat alle spots die “˜gisteren‘ voor het eerst zijn uitgezonden, de volgende dag in de databank zijn opgenomen. TV Times controleert en codeert dagelijks ““ in opdracht van SKO – alle uitgezonden commercials. In het verlengde daarvan was het een relatief kleine stap om de commercials op te slaan en in een databank te plaatsen.

Wat ook veel tijdwinst oplevert is het feit dat ADview via internet wordt aangeboden. Daardoor gaat geen tijd verloren aan de distributie van databestanden. Bij de opslag van het beeldmateriaal is specifiek aandacht besteed aan een optimale kwaliteit bij het afspelen. Internet is inmiddels zo snel, dat de commercials vrijwel zonder wachttijd kunnen worden bekeken op een volledig scherm van de PC of Mac.

ADview is niet openbaar en wordt afgeschermd met een login procedure. De databank wordt tegen kostprijs aangeboden aan reclamebureaus, adverteerders en mediabureaus en eventuele andere geïnteresseerden. Toegang kan worden aangevraagd bij SPOT.

Scroll naar boven