Trijntje twitterhit op TV

SPOT publiceerde deze week een jaaroverzicht van de meest betwitterde TV-programma’s. Voor het laatst, dat wel. Twitter heeft internationaal besloten om de samenwerking met lokale TV-onderzoeksbureaus, zoals GfK te beëindigen. SPOT publiceerde in samenwerking met GfK sinds januari 2015 wekelijks Top 20 van Twitterberichten over TV-programma’s, sportprogramma’s en -zenders. Helaas, maar het is niet anders. Uit het overzicht van 2015 blijkt dat de halve finale van het Eurovisie Songfestival de meeste twitteraars heeft opgeleverd. Dat was de halve finale waarin Trijntje Oosterhuis een gooi deed naar de finale. Bijna 40.000 twitteraars slingerden 185.000 tweets online. Het bereik van deze tweets was ruim 475.000 personen. In totaal telden SPOT en GfK bijna 43 miljoen impressies tijdens deze halve finale. De tweede plaats wordt ingenomen door de finale van het liedjesfestival. Daar deden we niet eens aan mee . . .

SPOT-twitter-jaaroverzicht-2015-programmas
Bron: SPOT

De halve finale van het Eurovisie Songfestival staat in de top 10 van meest bekeken programma’s van 2015 met zo’n 3,5 miljoen kijkers. Via Twitter worden zoals gezegd 475.000 bereikt. Dat is toch al gauw 14%.

Trijntje mag dan een twitterhit zijn in termen van bereik, de 3FM Awards doen het stukken beter in efficiency. Het aan bereikte personen per tweet ligt daar met 43 ver voor op de andere programma’s in de top 10. De enige die een beetje in de buurt komt is NOS Nederland Kiest. Daar worden 40 personen per tweet bereikt.

SPOT-twitter-jaaroverzicht-2015-sportprogrammas
Bron: SPOT

De top 10 betwitterde sportprogramma’s laat een vergelijkbare groep bereikte personen zien. Op nummer één de kwalificatiewedstrijd van Oranje tegen Turkije. De ruim 75.000 tweets bereikten zo’n 450.000 personen. Dat is bijna twee keer zo efficiënt als Trijntje. Sowieso wordt er bij sportprogramma’s efficiënter getwitterd als je kijkt naar de verhouding tussen het aantal tweets en het bereik.

De cijfers bevestigen in mijn ogen wederom dat er een zeker plafond is qua aantal personen dat je kan bereiken met tweets over televisieprogramma’s.

Jammer dat deze dienst stopt. Hopelijk pikt Twitter het nu zelf op. Marc?

4.262 x bekeken
Scroll naar boven