• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

NED-RUS best bekeken EK-wedstrijd

Door Peter Wiegman 
op 30 juni 2008 

De kwartfinale tussen Nederland en Rusland is met een kijkdichtheid van 50,5% de best bekeken wedstrijd van het afgelopen EK Voetbal. Dat blijkt uit de kijkcijfers van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). Op de tweede, derde en vierde plek staande Oranje-wedstrijden uit poule C. De finale van gisteravond tussen Duitsland en Spanje (0-1) staat met een kijkdichtheid van 33,7% op een zesde plaats.


Bovenstaande top 10 is samengesteld op basis van de wekelijkse top 10 die SKO publiceert van de best bekeken programma’s. Uiteraard domineren de voetbalwedstrijden en bijbehorende programma’s zoals Studio Sport Zomer en voorbeschouwingen de ranglijsten. Toch heeft het EK niet voor een echte ‘boost’ gezorgd qua kijkcijfers. Sterker nog, juni laat zelfs een daling van 0,8% zien van het kijkvolume ten opzichte van vorig jaar.

In bovenstaande tabel zijn de kalendermaanden en kwartalen samengesteld op basis van de weekcijfers die door SKO worden gepubliceerd. Alle cijfers zijn gebaseerd op de doelgroep 6+ en het tijdvak 0 tot 26 uur (is geen typefout!). In het eerste kwartaal was nog sprake van een lichte stijging van de kijktijd, maar in het afgelopen kwartaal daalde de gemiddelde kijktijd met zo’n 4%. Vooral in mei was de daling met 11% fors.

De cijfers van week tot week zien er grafisch als volgt uit:


Bron: Stichting KijkOnderzoek

De piek van het kijkvolume tijdens de EK Voetbal is goed te zien in juni. Toch komt het gemiddelde van heel juni zoals gezegd iets lager uit dan juni 2007. Vergelijken we 2008 met 2006 (WK Voetbal in Duitsland) dan is te zien dat het kijkvolume toen veel hoger lag:


Bron: Stichting KijkOnderzoek

Wat verder opvalt is dat het kijkvolume uit de eerste helft van 2008 sowieso een stuk lager ligt dan dat van 2006. De invoering van de Gouden Standaard is heeft hier voor een deel mee te maken. In de eerste helft van 2006 zaten we 206 minuten per dat voor de televisie. Halverwege 2008 staat de teller op 186 minuten. Dat is 11% minder dan twee jaar geleden.

Channels: Soccernomics Televisie
10.547 x bekeken

Reacties

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close