De online advertentiebestedingen lijken nu ook last te krijgen van crisisverschijnselen. De jaarcijfers van Nielsen en IAB laten nog een mooie groei zien van bijna 10% over heel 2008, maar het vierde kwartaal deed met -0,6% een stapje terug. De netto bestedingen in dat kwartaal kwamen uit op € 44,5 miljoen. Over heel 2008 bedroegen de netto bestedingen aan online display advertising € 159,5 miljoen. De gerapporteerde omzet is gerealiseerd bij duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. Deelnemende exploitanten aan deze registratie zijn: RTL Nederland, Adformatie, Funda, WebAds, MSN, Netdirect, Tradedoubler, RealGames, Daisycon, Sanoma Mens Magazine‘s (via Ilse Media), Veronica (via Adlink), Lycos (via Adlink), Ilse Media, IDG, Wegener Multimedia, Adlink, Testnet, WebRegio, Telegraaf en PCM Uitgevers.
Marco Derksen, voorzitter van IAB Nederland licht toe: “De kredietcrisis heeft dus effect gehad, maar op zich valt het mee. In november stabiliseerden de bestedingen ten opzichte van het jaar daarvoor en in december zagen we voor het eerst in jaren dat er minder werd besteed aan online display advertising dan in december 2007, waardoor het percentage voor het hele kwartaal uitkwam op -0,6. “
Tegelijkertijd zet Derksen ook vraagtekens bij de cijfers: “Zoals bekend implementeert het IAB dit jaar, samen met Nielsen Media Research, een nieuwe registratiemethode voor de online mediabestedingen en deze meting toont eens te meer aan dat het daar hoog tijd voor is. De cijfers over Q4 van 2008 zijn oude stijl en bevatten voor een groot deel banners en buttons op basis van CPM (kosten per 1.000) Aan zaken die nu sterk in opkomst zijn, zoals performance-based advertising, classifieds en mobile advertising, wordt in de nieuwe methodiek beter recht gedaan. Over een paar maanden beschikken we over de cijfers nieuwe stijl en we zijn benieuwd hoe die er uit zullen zien”.
Reacties