Gistermiddag presenteerde Paul van Niekerk van SPOT de nieuwe resultaten van het Tijdbestedingsonderzoek, dat al sinds enige jaren door SPOT op de markt wordt gezet. De promotiestichting begon daar ooit mee uit onvrede over het (on)vergelijkbare onderzoek van SCP. Het nieuwe onderzoek is in maart 2010 uitgevoerd onder zo’n 2.600 respondenten, waaronder 593 uit de doelgroep 6-12 jaar. In totaal rapporteert SPOT over de leeftijdsgroep 6-65 jaar. Alle resultaten zijn gebundeld in een klein handig boekje en de echte freaks kunnen ook elektronisch aan de slag met de data. Meer informatie daarover staat op deze pagina.
De resultaten zijn zoals gezegd gistermiddag gepresenteerd in het Cultureel Centrum van Amstelveen. De middag werd gezellig aan elkaar gekletst door royaltywatcher en RTL-coryfee Sandra Schuurhof. Ook was er een omlijsting vanuit het bureau Beautiful Lives, waarin de vrouw van vandaag werd gepresenteerd. Dat was er één met “ballen” zo werd ons gemeld. De presentatie van Gaby Siera was een aaneenschakeling van foto’s en reacties van respondenten van waaruit een beeld ontstond van die moderne eigentijdse vrouw. Jammer was wel dat de zaal zich niks bij dat beeld kon voorstellen. Siera wist dit te verklaren door de zaal te kwalificeren als één met een te hoog ‘grachtengordelgehalte’ (2x woordwaarde).
Terug naar de resultaten. Hieronder de highlights:
In totaal wordt er netto vijf uur en drie kwartier per dag aan media besteed. Het aandeel van televisiekijken hierin is 45%, van radio 33% en van internet 23%. Zij vormen de top drie media-activiteiten. Lezen van kranten, tijdschriften, folders en boeken gezamenlijk maakt 9% van de mediatijd uit. Gamen, muziek luisteren en bellen halen resp. 4%, 3% en 2% van de mediatijd.
Per dag kijken we 148 minuten televisie (was 138 in 2008), radio kwam uit op 115 minuten (twee jaar geleden niet gerapporteerd) en internet liet 104 minuten noteren. Dat is 12 minuten meer dan in 2008, oftewel een stijging van zo’n 13%. Overigens werd in 2008 nog zo’n 80 minuten per week gerapporteerd door SPOT, maar toen werd gamen via een computer niet meegenomen. Nu wel. De zuivere internettijd in 2010 is 94 minuten. Ten opzichte van die 80 minuten zuivere surftijd in 2008 is dit een groei van bijna 18%.
Naar Uitzending Gemist en andere ‘Gemist-diensten’ wordt 25 minuten per week via het TV-toestel gekeken, 20 minuten via de computer en nog 1 minuut via een ander apparaat. Dat vind ik op zich een heel opzienbarende uitkomst. In totaal 46 minuten per week kan ik wel inkomen, maar meer dan de helft via een TV-toestel? De kabelaars hebben weliswaar hun diensten uitgebreid met deze faciliteit, maar in zo’n korte tijd zo’n impact?
Videofilmpjes worden gemiddeld 22 minuten bekeken op de computer, 5 minuten op het TV toestel en nog 2 minuten op een ander apparaat. Het gebruik van mobieltjes voor on demand kijken is nog beperkt. Er wordt langer naar Uitzending Gemist e.d. gekeken dan naar videofilmpjes via internet. Het verschil wordt veroorzaakt door het onderscheid tussen long form video (programma’s) bij Uitzending Gemist e.d. en short form video (bijvoorbeeld bij You Tube e.d.) bij videofilmpjes op internet.
Het on demand kijken volgt hetzelfde dagpatroon als live televisie kijken. Prime time ligt rond half tien ’s avonds. Dit is opvallend volgens SPOT, omdat aan on demand kijken altijd het adagium any time, any where wordt gekoppeld. Kennelijk speelt ‘any time’ daarin maar een kleine rol en zijn de avonduren ook voor on demand kijken het meest geschikt. Zie onderstaande grafiek van het patroon dat SPOT vond.
Internet is een optelsom geworden van verschillende activiteiten. SPOT noemt internet dan ook een distributiemedium. Het totale gebruik van internet op de computer stijgt van 92 minuten per dag in 2008 naar 104 minuten in 2010. De ‘classic internet’ activiteiten e-mailen (van 34 naar 36 minuten), surfen (van 38 naar 29 minuten) en gamen (blijft gelijk op 13 minuten) groeien echter niet meer. De groei van de internettijd komt bijna geheel van relatief nieuwe internet activiteiten: radio (plus 10 minuten), social media (plus 4 minuten naar 12 minuten), Uitzending Gemist e.d. (plus 4 minuten) en videofilmpjes (plus 3 minuten).
De toename van het gebruik van de social media bij sommige jongeren is verbluffend. 13-16 jarigen gebruiken meer dan een uur per dag (62 minuten) voor o.a. MSN en Hyves. Vanaf 17 jaar daalt dit echter weer sterk (29 minuten) en vanaf 20 jaar is er nauwelijks meer verschil met het gemiddelde. 13-16 jarigen bepalen sterk de beeldvorming voor alle jongeren, maar zij tonen juist een afwijkend gedrag. Jongeren onder de 13 jaar besteden veel minder tijd aan media en vanaf 17 jaar verplaatsen de activiteiten zich naar buitenshuis. Er is geen internetgeneratie meer, alle leeftijden surfen in ruime mate.
De presentatie van SPOT is hier te bekijken.
Ik kwam deze cijfers ook op een andere blog tegen en vond het erg interessant om te zien dat er zo’n grote groep jongeren veel tijd op internet besteed. Natuurlijk erg gunstig voor de adverteerders om te weten hoeveel en waar.
groeten,
Stijn Driessen
Interessante cijfers. Totale mediatijd 5 uur en drie kwartier (345 min) en internet 104 min: dan zou internet toch op 30% moeten uitkomen ipv 23%?
Vind de resultaten wel erg interessant van social media, (plus 4 minuten naar 12 minuten). Ik denk wel dat dit nog flink omhoog kan de komende jaren. Met de introductie van Google cafeïne en misschien ook wanneer social media sites door Google goed zullen worden geïndexeerd zal de tijd alleen maar gaan stijgen.
Bedrijven zijn echter nog bang voor het gebruik van social media. Veel MKB bedrijven, de zorg sector, de overheid lopen hier nog erg op achter.
Social media is “in”.
Hyves, Facebook, Twitter, YouTube…
Ik heb gevoel dat de aandacht van internetgebruikers is helemaal verschuift naar social media. En er zou ook adverteren op sociale netwerken toenemen.
De focus op Social Media zal inderdaad hard toenemen. Conventionele marketing (adverteren) op Facebook, Twitter of Hyves is echter niet efficiënt. Je kunt deze kanalen juist gebruiken om je merk betekenis te geven.
Tip: integreer Social Media in je website. Geef mensen de mogelijkheid direct content te delen. Vooral bij webshops levert dit veel verkopen op. Een klant kan direct dat zomerjurkje aanraden aan haar 250 Facebook-vrienden door een knop ‘ik vind dit leuk’.
Weet iemand hoe de tijd die aan internetten\social media wordt besteed gemeten is? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat ze in dit onderzoek de kijktijden voor televisie baseren (of baseerden) op data over het aantal minuten dat het apparaat aanstaat, wat wel een beetje een vertekend beeld kan opleveren.
Wel opvallend is dat ondanks dat de tijdbesteding aan online toeneemt, de mediabestedingen niet in verhouding staat tot de online mediaconsumptie. Ik meen dat uit eerdre onderzoek bleek dat ca. 26% van het mediabudget online wordt besteed (weliswaar versus 18% Europees gemiddeld gezien). Maar de mediaconsumptie ligt al hoger.
Wel positief: ca. 54% van het online marketing budget wordt gespendeerd aan zoekmachinemarketing.
Juist nu Facebook in Nederland zo populair geworden is ben ik nu vooral benieuwd naar de tijdsindelingen anno medio 2011.
Ik denk dat men nu zeer veel op Facebook doorbrengt, wat het adverteren op Facebook zo interessant maakt.