Gistermiddag presenteerden VINEX, PMA en GfK het nieuwe online bereiksonderzoek dat onder de naam Dutch Digital Media Measurement (DDMM) de markt opgaat. Het is een eerste stap naar een volwaardig digitaal bereiksonderzoek, waarin op termijn ook mobiel bereik gemeten gaat worden. Op dit moment meet GfK alleen PC’s, maar begin volgend jaar komen daar smartphones en tablets bij. Het panel van n = 9.250 wordt gemeten via een softwaretool van GfK nurago en kent respondenten van 6 jaar of ouder. Voorheen was dit 13 jaar of ouder. Het meten op basis van software heeft als voordeel dat alles gemeten kan worden. In de Webmeter werden alleen leden van STIR en later VINEX gemeten, waarbij elk lid speciale meettags op zijn of haar websites plaatste. Dat is niet meer nodig. De URL is nu leidend.
Om een zekere structuur in de grote brij aan URL-data te verkrijgen worden alle gemeten websites door software-provider GfK Adware verrijkt met gegevens als owner, secties, channels en saleshouse. Bovendien kunnen afnemers van het onderzoek zelf ‘merken’ aanmaken, waarbinnen diverse websites een entiteit kunnen vormen. Voorbeeld: Joop.nl, Kassa.nl en Vara.nl kunnen samen onder het merk VARA vallen.
Nieuw in het businessmodel achter het onderzoek is dat GfK rechtstreeks contracten is aangegaan met de publishers en de mediabureaus (via PMA). In de oude JIC-constructie was er één contract waarin condities voor langere termijn vastgelegd waren en waarbij het risico aan de kant van de publishers lag. Nu draagt GfK het ondernemersrisico, waarbij VINEX en PMA wel controle blijven houden over de kwaliteit en veranderingen in het onderzoek. Althans voor het komende jaar, want de DDMM-afspraken lopen tot eind augustus 2014.