Mediabestedingen nog steeds in de min

Het gaat nog niet best met de mediabestedingen. RAB is weliswaar positief over Q3, maar Nielsen kwam zojuist met de halfjaarcijfers 2013 en eerlijk is eerlijk, de vlag kan nog niet uit. Nielsen turfde een daling van 5,5% en kwam uit op € 1,74 miljard. Twee uitzonderingen,namelijk internet en bioscoop namen toe. Bij internet is ‘search’ nog steeds de drijvende factor. De online bestedingen kwamen hierdoor uit op een plus van bijna 6%. Bij de bioscopen levert de digitalisering meer reclame-omzet getuige de +27% ten opzichte van de eerste helft van 2012.

De krimp in het eerste halfjaar is een voortzetting van de daling van 4,7% die over heel 2012 werd gerapporteerd. Belangrijkste reden voor de daling zijn volgens Nielsen de aanhoudende slechte economische omstandigheden. Tot en met het tweede kwartaal van 2013 verkeerde Nederland in een recessie. “Zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen waren onveranderd laag. In plaats van te investeren bleef de focus van veel bedrijven op kostenreductie gericht, wat negatieve gevolgen had voor de mediabudgetten”, aldus het persbericht van Nielsen.

Volgens Nielsen deed radio  het relatief gezien beter dan de totale markt met een daling van slechts 2,6%. De krimp van de netto mediabestedingen aan televisie was met 5,5% exact gelijk aan het marktgemiddelde. Ook out of home ontkwam niet aan de huidige malaise en zag de netto mediabestedingen met meer dan 8% dalen.

De grootste daling vond net als in heel 2012 plaats binnen print. Dagbladen zagen de bestedingen met bijna 17% teruglopen. De afname bij huis-aan-huis / nieuwsbladen was met 20% de grootste van alle mediumtypen. De netto mediabestedingen aan publiekstijdschriften daalden met bijna 13%. De totale netto mediabestedingen aan het mediumcluster print namen af met iets meer dan 17%.

5.693 x bekeken
Scroll naar boven