SKO heeft deze week een contract getekend met TNS-NIPO/Kantar Media voor de levering van, zeg maar, de online kijkcijfers. Het contract loopt van dit jaar tot 2017. De eerste levering van programma-data en campagnes is gepland voor september 2015. Nog ruim een jaar dus. Is dat zo moeilijk dan? Ja, dat is moeilijk. SKO stelt vast dat één eenvoudige totaaloplossing om te komen tot een “VideoTotaal” niet voorhanden is. Zo’n videototaal bestaat uit off- en online kijkcijfers, maar het kijkgedrag naar alle vormen van TV en video is te divers om te kunnen spreken van eenvoudige oplossing. Verschillende databronnen waarin onderdelen van het video-kijkgedrag worden gemeten, zullen aan elkaar gekoppeld moeten worden. SKO heeft daartoe het “Videodata Integratie Model” (SKO-VIM) ontwikkeld. Dat model voorziet in een integratie van de offline en online kijkcijfers. Binnen de online kijkcijfers worden ook nog eens censusdata en paneldata geïntegreerd. Een hele uitdaging, waar we als het goed is in Q4 van 2015 meer van gaan ‘zien’.
TNS-NIPO zal zorgdragen voor de opbouw van een panel van minimaal 3.000 personen in huishoudens, waarbinnen op alle devices het videogedrag gemeten zal worden door Kantar Media. Deze data zullen zoals gezegd gekoppeld worden aan de beschikbare censusdata bronnen voor “Online TV en Video”, “Online commercials” en “Linear Streaming”. Projecten die SKO bij verschillende leveranciers heeft ondergebracht. De gecombineerde panel- en censusdata zullen samen betrouwbare, controleerbare en transparante online kijkcijfers moeten opleveren voor TV en internet-only content.
Ondertussen is ook VINEX langszij gekomen bij SKO. Op dit moment wordt onderzocht of VINEX en SKO gebruik kunnen maken van één en het zelfde panel, wellicht met een uitbreiding tot 5.000 panelleden. SKO, VINEX en PMA hebben hiertoe deze week een samenwerkingsovereenkomst getekend wat op termijn moet voorzien in een gezamenlijk beheer van het digitaal bereiksonderzoek in Nederland.