• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Teletekst bloeit nog steeds

Door Peter Wiegman 
op 22 mei 2007 

Het medium teletekst is ondanks al het online gedoe nog steeds zeer populair. In mijn ogen is het dan ook een soort oer-internet met een sublieme eenvoud die inmiddels al bijna 25 jaar meegaat. Volgens een recent onderzoek van Intomart GfK kijkt 91% van alle Nederlanders regelmatig naar teletekst. Dat zijn 12,3 miljoen mensen van dertien jaar en ouder. Vrijwel iedereen kijkt nog altijd via de televisie naar teletekst (98%). Eén op de drie Nederlanders kijkt ook wel eens via internet naar teletekst. De overlap, mensen die zowel via TV als internet naar teletekst kijken, bedraagt 30%. Slechts een enkeling gebruikt alleen internet (2%). Het gebruik van internet is grotendeels aanvullend op het gebruik van TV.

Wanneer kijkt u gewoonlijk naar teletekst (via tv en/of internet)?
De groep mensen die ook via internet kijkt, doet dit vooral in de middag en avond, waar het gebruik van teletekst via de televisie met name plaatsvindt tussen 18 en 24 uur.
Bron: Intomart GfK, maart 2007, n=3.050



Intomart GfK onderzocht in maart 2007 het gebruik van teletekst onder 3.050 personen. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van dertien jaar en ouder en is in opdracht van RTL Nederland, de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en Talpa Media uitgevoerd.

Tweederde van alle mensen bezoekt minstens één keer per week teletekstpagina’s. De groep mensen die ook via internet kijkt, doet dit vooral in de middag en avond, waar het gebruik van teletekst via de televisie met name plaatsvindt tussen 18 en 24 uur. De meest populaire rubrieken zijn: nieuws, sport, weer en verkeer en de televisiegids. In zijn totaliteit waarderen de teletekst-bezoekers het medium met een rapportcijfer van 7.3. De groep die zowel TV als internet bezoekt, geeft een 7.5 als waardering. Ook heeft teletekst een commerciele functie: 3,4% heeft wel eens iets gekocht n.a.v. informatie op teletekst.

Channels: Overige mediumtypen Televisie
14.280 x bekeken

Reacties

  1. Robert
    27 mei 2007 om 06:23

    Ik zie het ook nog steeds als oer internet. Volgens mij kijkt half nederland er de voetbal uitslagen op.

  2. Teake van der Meer
    19 augustus 2010 om 11:41

    Tot voor kort gebruikte ik het nog op mijn telefoon.
    Maar er zijn nu betere manieren dus geen teletekst voor mij.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close