Lazen we gisteren dat SKO het online bekijken van TV-content wil gaan meten, Nielsen Media Research in de VS gaat nog een stapje verder. Daar gaan ze het kijken via een mobiele telefoon proberen te meten. Ruim 33 miljoen mensen zijn in de VS het afgelopen jaar via hun mobiel op internet geweest. In het eerste kwartaal van 2007 keken 8 miljoen Amerikanen een video op hun mobiele telefoon. Deze cijfers haalt Nielsen nu nog uit 30.000 interviews, maar wil die methode in de toekomst gaan verbeteren. Nielsen werkt aan een techniek die dit soort metingen mogelijk moet maken. Gedacht wordt aan een klein apparaatje dat aan de telefoon wordt vastgemaakt, of een “˜oplader‘ die tegelijkertijd het gebruik afleest (bron: NRC)
In de VS wonen op dit moment zo’n 300 miljoen mensen, waarvan er dus 8 miljoen in het eerste kwartaal ‘een video’ hebben bekeken op hun mobiele telefoon. Dat is 2,7% van de bevolking. Lijkt me wel een hele dunne basis. Sowieso heb ik twijfels of mobiel televisiekijken ooit zal doorbreken. ‘k Heb nou niet de indruk dat het heel hard loopt hier of in de VS. In Azië gaat het een stuk harder. Volgens Tweakers.net kijken in Japan en Zuid-Korea miljoenen mensen in de metro of op kantoor dagelijks naar soaps, nieuws en sportuitzendingen via de mobiele telefoon. Door analisten wordt verwacht dat in 2011 wereldwijd vijfhonderd miljoen gebruikers actief hun mobieltje gebruiken voor het bekijken van tv-beelden. Maar ja, daar is I-mode ook al jaren een hit en dat is het hier ook niet echt geworden. Volgens de Marktrapportage Electronische Communicatie 2006 zijn er medio 2005 circa 28 miljoen UMTS-abonnees wereldwijd en is Japan nog steeds het land met de meeste UMTS-abonnees (ruim 14 miljoen). NTT Docomo de grootste aanbieder van UMTS-diensten met 12,9 miljoen abonnees wereldwijd. Deze aanbieder wordt gevolgd door Three (Hutchinson-Whampoa) circa 9,4 miljoen en Vodafone met 3,3 miljoen abonnees.
In Nederland is het aantal i-mode gebruikers sinds de introductie van de dienst begin 2002 gegroeid tot 725.000 in het eerste half jaar van 2005. In deze periode nam het aantal imode gebruikers toe met bijna 10%, vooral door een grote toename van het aantal prepaid bellers (11%).
Nieuwere cijfers heb ik helaas niet kunnen vinden, dus als iemand die heeft dan houd ik me aanbevolen.
Krijg ik toch net een voormalig analist van de telecommarkt op de koffie vanmiddag die me weet te vertellen dat die 725.000 abo’s uit 2005 nu veel lager moet liggen. I-mode is afgedaan als product binnen het KPN-portfolio en er wordt niet meer in geïnvesteerd, zo stelt mijn bron. “Alles is nu gericht op breedband in combinatie met mobile.”