‘Digital’ motor achter groei mediabestedingen in 2024

Nielsen kwam vandaag naar buiten met de nieuwe editie van het Jaarrapport Netto Mediabestedingen. Daarin een compleet overzicht van de bestedingsontwikkelingen in 2024 en een prognose voor 2025. Gezien de accuratesse waarmee 2024 is geprognotiseerd (afwijking 0,1%) kun je veel waarde hechten aan die prognose.

De netto mediabestedingen zijn vorig jaar met 6,9% gegroeid tot € 6,41 miljard. Die stijging komt vrijwel geheel op het conto van digital dat een toename van de bestedingen van bijna 11% noteerde. Een goede tweede in termen van groei was (D)OOH dat 8,4% aan extra advertentie-inkomsten mocht bijschrijven. Ook aan sponsoring en radio werd in 2024 meer besteed dan een jaar geleden.

De overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit reclame. Meest in het oog springend was volgens Nielsen de daling van 2,4% bij televisie, het tweede mediumtype in omvang van de netto mediabestedingen.

De grootste krimp met 7% vond echter plaats bij magazines. Print heeft al langer te maken met dalende advertentie-inkomsten en 2024 was daar geen uitzondering op. Dagbladen zagen de bestedingen dalen met 4,7% en huis-aan-huisbladen moesten met 1,6% minder genoegen nemen. Folders zaten daar met een krimp van 3,3% tussenin. Het kleinste mediumtype, bioscoop, kwam in 2024 uit op een afname van 3%. 

Marktaandelen

Het aandeel van digital in de totale netto mediabestedingen groeide in 2024 naar bijna 61%. Het aandeel steeg de laatste tien jaar elk jaar en bedroeg in 2015 nog ‘slechts’ 36%. In dezelfde periode wist out of home als enige van alle andere mediumtypen het marktaandeel ook te vergroten. Dagbladen, huis-aan-huisbladen, magazines en folders zagen hun marktaandeel in die tien jaar juist meer dan halveren.

Over het onderzoek

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen onderzoek onder media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar ná kortingen en ná bureaucommissie. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in 2024 en de vergelijking van deze bestedingen met die van eerdere jaren zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: digital, televisie, sponsoring, (D)OOH, radio, dagbladen, folders, h-a-h-bladen, magazines en bioscoop.

68 x bekeken
Scroll naar boven