Does sex sell?

We staan aan de vooravond van een winterse periode. Een mooi moment om ons af te vragen of schaars geklede dames en heren in het straatbeeld bijdragen aan het verkoopresultaat. Of zoals Exterion zich in de nieuwsbrief van vandaag afvraagt: “Does sex sell?”. Gespierde torso’s en verleidelijke dames in sexy lingerie, ze kwamen allemaal voorbij tijdens een zinnenprikkelend onderzoek naar het effect van sexy OOH-campagnes. Opvallend resultaat is dat deze blote campagnes, ongeacht of het een ontblote man of vrouw betreft, bij mannen meer in het oog springen. Zij herkenden de campagnes gemiddeld 8% beter dan vrouwen. Dit betekent volgens Exterion niet per definitie dat mannen de campagne ook hoger waarderen. Goed voorbeeld hiervan is een campagne waarbij een afgetrainde man in boxershort werd afgebeeld. Nee, niet Droes Roelvink. Die draagt juist niet bij aan je imago.

Hoewel mannen de campagne inderdaad beter herkenden dan vrouwen, waardeerden zij de uiting met het ontblote bovenlijf juist lager dan vrouwen. Exterion: “Wellicht dat mannen kritischer zijn en vinden dat het ontblote lijf geen reëel beeld schept van het lichaam van de gemiddelde man?” Kan ook jaloezie zijn natuurlijk. Afgunst. Kift . . .

Bij een andere campagne is eenzelfde effect waarneembaar, maar dan voor het andere geslacht. Het gaat om een op vrouwen gerichte campagne, een dame in lingerie. Maar ook deze campagne wordt juist door vrouwen minder gewaardeerd dan door mannen. Exterion: “Vinden vrouwen wellicht ook dat er sprake is van too much sex appael en dat dit niet representatief is voor de werkelijkheid? Opvallend is ook hier weer dat de herkenning van de campagne wederom hoger is onder mannen.” Ik weet niet of dat opvallend is . . .

De vraag die rest is dan ook: is een OOH campagne met schaars geklede mensen effectiever dan een campagne met geklede mensen? Exterion beantwoordt die vraag als volgt: “De resultaten van 2015 laten zien dat bloot werkt, maar het is niet de heilige graal voor marketeers. Hoewel de opvallendheid van sexy campagnes boven het gemiddelde scoort (+7%), ligt de beoordeling van deze buitenreclames met een rapportcijfer van een 6,1 onder de MeMo²/Exterion Media Benchmark.

Die benchmark wordt opgebouwd op basis van 130 campagnes die Memo2 sinds het begin van 2015 aan het meten is voor Exterion. Eerder berichtten zij al resultaten over het effect van kinderen in OOH-campagnes.

7.528 x bekeken
Scroll naar boven