KPN komt vandaag met nieuwe uitkomsten over het televisiekijken in Nederland. Eén van die uitkomsten is dat er meer televisiekanalen bij komen, maar dat we juist naar steeds minder zenders kijken. Het aantal ‘zapzenders’ daalde in één jaar tijd van tien naar zeven. Dat is een zeer significante daling. Dit alles blijkt uit het jaarlijkse televisie-onderzoek dat Blauw Research in opdracht van KPN uitvoert onder ruim 1.000 Nederlanders (18+). Van alle zenders is Nederland 1 het meest geliefd. Muziekzenders MTV en TMF het minst.
Mannen zappen het meest, zij kijken gemiddeld naar 7,6 kanalen. Vrouwen houden het bij 6,2. De tijd die Nederlanders spenderen voor de televisie is nagenoeg gelijk gebleven: 45% van de respondenten kijkt zo’n 3 tot 4 uur per dag. Jongeren (18-34 jaar) kijken minder televisie. Van de jongere doelgroep kijkt 45% minder dan drie uur per dag, van de 50-plussers is dit 33%.
Nederland 1 favoriete zender van Nederland
49% van de Nederlanders zegt Nederland 1 absoluut niet kwijt te willen. Daarna volgen RTL4 en SBS6, waar vier op de tien Nederlanders in geen geval vanaf wil. Naast favoriete zenders, is ook gevraagd welke zenders de respondenten wél zouden kunnen missen. Hierbij geeft 59% van de respondenten aan dat zij zonder TMF kunnen, 56% denkt hetzelfde over MTV . KPN geeft zelf al aan dat in deze uitslag een generatieverschil verborgen zit: bijna 70% van de 50-plussers kan deze zenders missen, tegenover een minderheid van de jongeren: 41% TMF en 34% MTV. Dat vind ik overigens nog rijkelijk veel voor deze twee typische jongerenzenders.
Digitale groeit door
De opmars van digitale televisie lijkt niet meer te stoppen. Bijna de helft (45%) maakt hier nu gebruik van, terwijl een analoge ontvangst sinds 2007 bijna is gehalveerd tot 34%. Nederlanders bekijken programma’s bij voorkeur op televisie. Ook de pc wordt regelmatig gebruikt als televisie door een derde van de voornamelijk jongere, mannelijke respondenten. Een procent gebruikt de mobiele telefoon ook als tv. Live televisie kijken krijgt de voorkeur boven ‘Uitzending Gemist’ en programma’s opnemen op de harde schijf of dvd.
Minder televisies in huiskamer
Opvallend is dat de standplaats van de tv verschuift. Gaf vorig jaar nog 99% van de tv-bezitters aan een televisie in de woonkamer te hebben staan, nu is dat nog 94%. Vergeleken met vorig jaar staat er nu wel vaker een tv in de slaapkamer van de kinderen. Deze is nu bij 18% van de Nederlanders voorzien van een televisie, terwijl dit vorig jaar nog 14% was. De bank blijft de favoriete kijkspot voor ruim driekwart van de Nederlanders. Tien procent van de kijkers kijkt het liefst vanuit bed.
Of er ook nog een kleedje naast de televisie ligt is niet bekend.
