Zijn we net een beetje gewend aan het feit dat online video ook een serieus onderdeel is van het mediaplan, blijken er verschillen te bestaan tussen contacten via de desktop/laptop en ‘mobiele’ contacten. Mindshare en RTL lieten onderzoek doen voor Unox en zagen significante verschillen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij een gecombineerde TV- en online video campagne voor Unilever’s Soep in Zak. De effecten van de mobiele contacten kwamen naar voren bij zowel de merkeffecten onderin de merkfunnel (voorkeur, aankoopintentie) als voor spontane reclameherkenning en propositie-bekendheid. Online videocontacten voegden tijdens de eerste flight 11% herkenning toe aan de TV-campagne. Verder bleek in het onderzoek dat bij een smartphone men twee keer zo vaak een koptelefoon gebruikt in vergelijking met een laptop of desktop, vooral in de groep 20- tot 29-jarigen. En deze is ook handig om te weten: Smartphones worden vaker onderweg gebruikt (!).
Tevens vindt er minder multitasking plaats bij kijken naar een smartphone dan naar TV. Ook is er minder frequent switchgedrag. Laptops en tablets worden vooral thuis gebruikt. Zo’n 60% gaat regelmatig ‘naar bed’ met video op zijn tablet of smartphone, vs 28% voor laptops. Bij 20- tot 29-jarigen ligt dit percentage beduidend hoger (66%) dan bij 40- tot 49-jarigen (47%).
Een samenvatting van de gevonden effecten staat in onderstaande grafiek weergegeven.
