Uit het Ad Serving Trend rapport van DoubleClick, een aanbieder van online marketing beheeroplossingen, over het tweede kwartaal blijkt dat surfers soms met vertraging reageren op online advertenties. it dit onderzoek blijkt dat sommige surfers meteen op online advertenties klikken, bij anderen heeft de advertentie een uitgesteld effect wat de algehele efficiëntie van een campagne groter maakt dan wat kan worden gemeten in directe doorklikratio’s. Die ratio’s, in het jargon CTR (click-through ratio), zijn in het tweede kwartaal lichtjes gedaald tot 0,43 % (in Q1 was dat 0,48 %). De view-through rates (VTR), die het uitgestelde effect van campagnes meten, blijken dan weer in de lift te zitten (0,73 % in Q2 tegenover 0,59 % in Q1). Hoewel DoubleClick er op wijst dat die VTR niet helemaal accuraat zijn, besluit het bedrijf dat het aantal surfers dat binnen een maand op een campagne regaeert groter is dan de surfers die onmiddellijk klikken. DoubleClick besluit andermaal dat online reclame een duidelijk branding effect heeft.
Bron: Communicatiecoach.