Postbus 51: minder budget, meer effect

Postbus 51 campagnes hebben in 2003 met minder budget meer effect gerealiseerd ten opzichte van voorgaande jaren. In 2003 was het gemiddelde mediabudget van een Postbus 51 campagne € 475.000,- en bereikten de campagnes gemiddeld 92% van de Nederlandse bevolking. Ter vergelijking: in 2002 werd met een gemiddeld mediabudget van € 666.000,- een bereik van 83% gerealiseerd. Deze verbetering is onder andere gerealiseerd door de inzet van de mediatool die RVD/Publiek en Communicatie heeft laten ontwikkelen. Met deze tool kunnen campagneleiders vooraf de meest optimale mediamix bepalen voor het behalen van hun campagnedoelstellingen.

image

Het bovenstaande blijkt uit de jaarevaluatie Postbus 51 campagnes, die de Minister-President op 17 juni aanbood aan de Tweede Kamer. Sinds 1999 onderzoekt RVD/Publiek en Communicatie de resultaten van de Postbus 51 campagnes op een systematische en vergelijkbare wijze. Dit onderzoek brengt het bereik, de waardering en de effectiviteit van campagnes in kaart. Jaarlijks worden de resultaten van de onderzoeken naar individuele campagnes gebundeld in een jaarevaluatie om verantwoording af te leggen aan de Tweede Kamer. De resultaten van deze jaarevaluatie worden ook gebruikt om de mediatool verder aan te scherpen.

Het volledige evaluatierapport vindt u hier.

11.531 x bekeken
Scroll naar boven