Sinds vandaag hebben we er een nieuwe index bij. Het is de Maandbereiksindex Dagbladen, opgesteld door NOM, het bureau dat het bereik van printmedia meet in Nederland. De index geeft inzicht in de ontwikkelingen van het gemiddeld bereik van dagbladen van maand tot maand. De Maandbereiksindex is mogelijk geworden door de nieuwe methode van bereik meten van dagbladen en tijdschriften die in het najaar van 2006 is geïntroduceerd.
Maandbereiksindex Dagbladen 2008
Bron: NOM/Cebuco
Het maandbereik voor dagbladen wordt gepubliceerd in de vorm van een index: per titel wordt er per maand aangegeven of het gemiddeld bereik in die maand afwijkt van het gemiddeld bereik op jaarbasis (NOM Print Monitor 2008-I/2008-II). Indexcijfers boven de 100 betekenen hoger bereik dan gemiddeld, een index onder de 100 lager bereik dan gemiddeld. De maandbereiksindex is berekend voor alle landelijk verschijnende dagbladen en de overkoepelende combinaties van dagbladen. Op basis van deze gegevens is te zien of er al of niet een zomerdip zit in het bereik van de dagbladen. Dat is dus nagenoeg niet het geval, behalve een klein dipje in augustus voor de gratis dagbladen. Maar dat dipje wordt in de maanden oktober en november ogenschijnlijk weer redelijk gecompenseerd door twee vette plussen.
Het rapport staat hier.
In het verleden werd ook al ’s de Internet Consumptie Index van STIR opgezet. Een soort AEX van websites die de groei van de online consumptie van maand tot maand moest weergeven. Die moeten we ook maar weer ’s nieuw leven inblazen.
Reacties