• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

BVA en PMA onderzoeken Media Utopia

Door Peter Wiegman 
op 18 februari 2010 

Het moet allemaal anders. Eén groot onderzoek in plaats van mediumtype gerelateerde bereiksonderzoeken zoals het kijk-, luister-, lees- en surfonderzoek. BVA en PMA hebben hiervoor uitbijter John Faasse de opdracht gegeven dit te ‘onderzoeken’ en startten het project Media Utopia. Adformatie schrijft vandaag: “Het nieuwe onderzoek zou diepere inzichten in het mediagedrag van de consument moeten bieden, onder meer door de koppeling van mediagebruik aan aankoopgedrag. Ook zou de onderlinge vergelijkbaarheid van media moeten toenemen. Media Utopia beschrijft de meest ideale situatie van het gewenste single source media-onderzoek en een stappenplan hoe in de buurt van dat ideaalplaatje te komen.”


Als aanleiding voor de verkenning wordt toenemende kritiek op de huidige mediaonderzoeken genoemd in combinatie met het veranderende mediagedrag van de consument. Verder geeft Faasse aan dat hij op zoek is naar een combinatie van bereik en effect in één onderzoek: “Je wilt dat de huidige bereiksonderzoeken een multimediaal karakter krijgen en je wil een combinatie van bereikscijfers met cijfers over aankoopgedrag, zodat het effect van media-inzet duidelijker wordt.”

Ambitieuze plannen, maar zeker niet onrealistisch. En het is goed om in dit stadium een Utopie na te streven om uiteindelijk op een ‘lager’ niveau te eindigen. De komst van de Media Standard Surveyis misschien een mooi begin voor het utopische denken in de markt. En dat denken mag best een tijdje duren. Men verwacht pas over een jaar of vier vijf de eerste veranderingen.

Wel benieuwd in welk stadium de exploitanten worden meegenomen in het denken. Per slot van rekening zijn BVA en PMA in elk van de bereiksonderzoeken partner via de JIC-constructie.

Channels: Dagbladen Internet Radio Televisie Tijdschriften
19.969 x bekeken

Reacties

  1. Mark
    1 maart 2010 om 08:38

    mee eens

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close