Gisteren kwam NOM met de nieuwe bereikcijfers voor dagbladen en tijdschriften, vandaag was het de beurt aan Wegener. Of beter gezegd Wegenerhuisaanhuismedia, maar dat is zo’n lang woord. Dan maar even Wegener. Het publiceerde vanmiddag in Wharf het nieuwe bereiksonderzoek voor de huis-aan-huisbladen. Het onderzoek is uitgevoerd door Synovate en telt maar liefst 28.904 respondenten van 13 jaar of ouder en kan zich wat dat betreft meten met het NOM-onderzoek. De steekproef is verdeeld over ruim 400 gemeenten in Nederland. De uitgebreide verantwoording van het onderzoek is hier te vinden. Laten we eerst ’s naar de resultaten kijken.
Bereik
Naast de onderzoeksrapportage zijn de resultaten in een hippe clip verwerkt. Onder het mom van De Weekkrant Onbetwist Waardevol (Wow!) trekken de resultaten in een sneltreinvaart voorbij in het filmpje. De belangrijkste is daarbij het bereik, oftewel hoeveel mensen lezen daadwerkelijk de huis-aan-huisbladen. Dat zijn er behoorlijk wat.
Wegener claimt een lezerspotentieel van 9,2 miljoen. Dat is vergelijkbaar met het aantal dat gisteren door de gezamenlijke dagbladen is gerapporteerd, maar dat was inclusief 2,7 miljoen lezers van gratis dagbladen.
Wegener vergelijkt in onderstaande grafiek het gemiddeld en totaal bereik van de landelijke en regionale dagbladen met die van de huis-aan-huisbladen. Hierbij moet wel rekening worden gehouden met het feit dat het gemiddeld bereik van een dagblad op dagniveau wordt geteld en bij bij de huis-aan-bladen op weekniveau. Dus in de grafiek wordt dag- en weekbereik met elkaar vergeleken.
Binnen het bereik van de huis-aan-huisbladen heeft Wegener een duidelijke marktleiderspositie. Alle titels van het concern hebben een gemiddeld bereik van 60% en een totaal bereik van 70%. Overigens is het bereik van de huis-aan-huisbladen wel iets gedaald ten opzicht van de vorige editie van het onderzoek. Toen werd nog 84% gemeten tegen 80% nu.
Naarmate de leeftijd van de lezers toeneemt, stijgt ook het bereik in de leeftijdsgroep van die lezer. In de jongste doelgroep behalen de huis-aan-huisbladen 37% bereik, in de oudste doelgroep is dat 70%.
Verdelen we het bereik naar geslacht dan neigt het bereik meer naar de vrouwelijke lezers (64%) ten koste van de mannelijke lezers (56%).
Ja/Nee-sticker
In het verzorgingsgebied van de huis-aan-huisbladen van Wegener stelt 84% van de bevolking zijn brievenbus open voor de ontvangst van alle soorten drukwerk. Bij deze bewoners is er geen sticker geplakt op de brievenbus. De huis-aan-huisbladen worden verspreid onder bijna 94% van de populatie. Dat betekent dat 10% een Ja/Nee-sticker op de brievenbus heeft. In slechts 6% van de gevallen is er dus sprake van een Nee/Nee-sticker. Zie onderstaande ’taart’:
Effectiviteit
Naast de bereiksmeting heeft Wegener ook de effectiviteit van de huis-aan-huisbladen gemeten. Hierbij heeft het de respons op advertenties in kaart gebracht, verdeeld naar winkelbezoek, websitebezoek of contact gezocht met bedrijf. Zo’n 42% van de lezers heeft wel eens een winkel bezocht naar aanleiding van een advertentie in een huis-aan-huisblad van Wegener Media. 30% bezoekt wel eens een website en 19% zoekt contact met een winkel of bedrijf. Van de lezers die naar aanleiding van een advertentie binnen een week een winkel bezoeken doet maar liefst 71% een aankoop.
Deze en nog veel meer resultaten staan in het onderzoeksrapport dat hier te downloaden is. Ook is een brochure samengesteld met de belangrijkste uitkomsten.
Bladen of kranten?
Overigens spreekt Wegener zelf steeds van weekkranten en huis-aan-kranten in plaats van weekbladen en/of huis-aan-huisbladen. ‘k Moet daar zelf nog wel erg aan wennen. Voorlopig nog maar even de oude benaming. Volgens Wikipedia is er ook een duidelijk onderscheid: “H-a-h-bladen onderscheiden zich van kranten, die door consumenten via een abonnement betaald worden en daarom een hoger journalistiek informatiegehalte bieden. Naast h-a-h-bladen bestaan er ook advertentiebladen, eveneens gratis, die louter advertenties bevatten en ook huis-aan-huis worden bezorgd. Hun positie wordt echter overgenomen door h-a-h-bladen, die blijkens onderzoek door hun redactionele inhoud beter gelezen worden.”
En ook Google voelt zich comfortabeler met de bladen in plaats van de kranten. De bladen scoren 60.000 results in 0,07 seconden. De kranten ‘slechts’ 45.000 in 0,09 seconden. Is toch een stuk minder en vooral trager 😉
Reacties