TV en internet goed voor 60% van de mediatijd

Vandaag presenteerde SPOT de uitkomsten van het nieuwe tijdsbestedingsonderzoek, dat werd uitgevoerd door No Ties en Intomart GfK. En jawel, TV neemt nog steeds het grootste deel van onze mediatijd in beslag. Van alle mediaminuten per dag komt 36% voor rekening van TV, op afstand gevolgd door internet (24%) en radio (22%). Tweederde van de TV-tijd wordt exclusief besteed aan TV kijken, zonder een andere activiteit ernaast.  Gemiddeld besteedt een persoon van 20-65 jaar bijna zeven uur per dag aan media (411 minuten). Hiervan komt 2,5 uur voor rekening van TV (150 minuten), internetten neemt 99 minuten in beslag en naar radio wordt 92 minuten per dag geluisterd. Lezen in dagbladen, tijdschriften, folders en boeken neemt in totaal 27 minuten in beslag. Gamen (17 minuten), muziek luisteren (14 minuten) en bellen (11 minuten) zijn relatief klein in omvang.

Toename van multitasken bij media

De totale ‘bruto’ mediatijd per dag is in twee jaar tijd gelijk gebleven, maar netto daalt het aantal uren dat aan media wordt besteed. Media worden in toenemende mate met elkaar gecombineerd (multitasken). In totaal wordt bruto 7 uur mediatijd geconsumeerd in netto 5,5 uur. Het percentage multitasken is gegroeid van 19% naar 26%.  Een goed voorbeeld van het multitasken is het gebruik van social media tijdens het TV kijken, dit jaar voor het eerst zichtbaar in de cijfers van TBO.

Live TV kijken dominant

Van de 150 minuten TV-tijd wordt 145 minuten live gekeken en vijf minuten via de gemist-services. Dit uitgesteld kijken gebeurt vooral via een TV met settop-box of via een connected TV en in mindere mate op een computer of laptop. Mobiele devices, zoals smartphone en tablet worden voor uitgesteld kijken nog weinig gebruikt.

Gebruik social media verdubbeld

De tijd die we aan internet besteden is in de afgelopen twee jaar gegroeid van gemiddeld 80 naar 99 minuten per dag. Deze toename wordt voor een belangrijk deel verklaard door de groei van social media. Het aantal minuten besteed aan social media is verdubbeld van 12 naar 24 minuten per dag.

Recessie zichtbaar

De huidige recessie tekent zich af in de tijdbesteding per dag. In tegenstelling tot voorgaande jaren  wordt minder tijd gestoken in betaald werk en woon-werkverkeer en is meer vrije tijd beschikbaar. We liggen langer in bed en hebben meer tijd voor koken / eten klaarmaken en huishoudelijk werk. Slapen / in bed liggen en persoonlijke verzorging kost ons twaalf uur per dag. Media nemen bijna zeven uur per dag in beslag. Activiteiten als werk, studie, huishouden en onderweg zijn, nemen samen 6,7 uur voor hun rekening.

Technische informatie over TBO 2012

Het Tijdsbestedingonderzoek 2012 is gebaseerd op een elektronisch dagboek. Dit dagboek is door respondenten online ingevuld. Bij  respondenten zonder internetaansluiting zijn de data telefonisch verkregen. De gegevens zijn verzameld bij een representatieve steekproef van personen van 6-65 jaar. In totaal namen n=3.698 respondenten deel aan het onderzoek. Het veldwerk heeft plaatsgevonden in maart 2012. Het onderzoek is uitgevoerd door No Ties (online) en Intomart GfK (telefonisch).

Sheets

12.425 x bekeken
Scroll naar boven