Vanaf dit jaar wordt het bereiksonderzoek naar huis- aan-huis folders uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van de DDMA Businessgroep Verspreidingen en onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). NOM laat al jaren onderzoek uitvoeren naar het bereik van tijdschriften en dagbladen. Dit bereik geldt als currency in de lezers- en advertentiemarkt. Met het toevoegen van de ‘NOM Folder Monitor’ kan nu ook het bereik van huis- aan-huis folders worden vergeleken met dat van andere media. Het doel van het onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in bereik, attitude en effect van de folder .Dat laatste is opvallend aangezien bij het bereik van tijdschriften en dagbladen door NOM geen onderzoek wordt gedaan naar het effect.
Tot nu toe werd het bereik van folders gemeten in het onderzoek Thuis binnen bereik, dat door TNS NIPO werd uitgevoerd. ’t Was in het verleden al vaker onduidelijk of dit onderzoek nog door zou gaan. Blijkbaar is er nu een oplossing gevonden in de combinatie GFK/NOM. Gelukkig maar, want het is een te mooi mediumtype om niet te meten. Zeker nu de digitale varianten ook worden meegenomen in het nieuwe onderzoek.
Voorzitter van de DDMA Businessgroep Verspreidingen, Yme Pasma: “We zijn blij dat het medium nu goed vergeleken kan worden met andere media uit de marketingmix. Welk ander medium komt er nou wekelijks met permissie bij ruim 6 miljoen huishoudens binnen?.” Directeur NOM, Irena Petric: “De reclamefolder hoort bij printmedia, het is goed dat we nu ook het bereik van dit medium meten en kunnen vergelijken met andere media.”
Meer weten over folders? Check de foldervisie die ik vorig jaar presenteerde op de Nationale Dag van de Brievenbusreclame. Ja, die bestaat ook!
Heel goed. Eindelijk is de huis-aan-huis reclamefolder een serieus onderdeel van de marketingmix.