Uit een onderzoek van Opt Out Advertising blijkt dat 41% van de Nederlanders tussen 18 en 75 jaar op de een op andere manier geen cookies toelaat bij het bezoeken van websites. 30% klikt op ‘alle cookies weigeren’ en 11% zet via de instellingen van de website de cookies op een dood spoor. Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction met een n van 1.035.
De aanleiding voor het onderzoek is de toenemende de zorgen over privacy, strengere regelgeving en het verder afschaffen van ’thirdparty cookies’ die online tracking en targeting steeds lastiger maken. Volgens Opt Out Advertising, specialist in het cookieloos adverteren, is het privacy bewustzijn onder gebruikers de afgelopen jaren wel toegenomen, waarbij 75% van de respondenten zegt dat ze zich de afgelopen vijf jaar meer zorgen hebben gemaakt. Meer dan de helft voelt zich onzeker over hun privacy in de toekomst en kwalificeert het als ‘somber en onzeker’. Een minderheid van slechts 43% vindt dat bedrijven privacy serieus nemen. Het gevolg is dat gebruikers meer maatregelen nemen om zichzelf online te beschermen.
Recente EU-regelgeving vereist dat er meteen een ‘weiger-alle-cookies-knop’ op de site wordt getoond bij binnenkomst, wat afwijzing net zo makkelijk zou maken als acceptatie. Opt Out Advertising zegt dat veel bedrijven vorig jaar boetes hebben gekregen voor het niet naleven van de wet.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt verder dat de aanwezigheid van een ‘weigerknop’ niet alleen de opt-outpercentages verhoogt, maar ook het vertrouwen tussen gebruikers en de website bevordert. Van de respondenten die consequent cookies weigeren, heeft 45% een positieve mening over websites die het opt-outproces vereenvoudigen.
In termen van profiel laat het onderzoek zien dat ‘cookieweigeraars’ vaker hoogopgeleid zijn en een bovengemiddeld hoog inkomen hebben en vrouwen weigeren iets vaker cookies dan mannen.
Het whitepaper over het onderzoek en de cookies is hier te downloaden.