Vandaag bij de post het jaarverslag van de STER. Deze keer boordevol cijfers en interviews. De STER geeft naast vele overzichten in het jaarverslag ook een startsein voor een zuivere discussie met betrekking tot de financiering van het publieke omroepbestel. Hierbij zijn drie stellingen voorgelegd aan “stakeholders”. Vooral de laatste is prikkelend: het Nederlandse publiek moet € 200 miljoen zelf bijdragen als de Publieke Omroep reclamevrij gemaakt zou worden. Uit een onderzoek dat STER heeft gehouden (n=500) blijkt dat 61% van de bevolking niet van plan is bij te dragen aan zo’n bestel en 63% vindt dat een discussie over een reclameloos bestel niet nodig is. De STER spreekt in dit kader van een kloof tussen publiek en politiek.
De netto omzet van STER is in 2005 bijna € 40 miljoen gedaald. In 2004 werd nog € 225 miljoen aan reclamgeld binnengehaald. Vorig jaar was dat nog € 186 miljoen (-17%). Het kleinere aandeel van de publieke zenders, het wegvallen van diverse programma’s en toenemende concurrentie zijn volgens STER de belangrijkste oorzaken van die daling.
Voor 2006 verwacht STER weer een stijging door de grote sportevenementen als het WK Voetbal en de Olympische Winterspelen.
Het jaarverslag is hier aan te vragen of te downloaden (PDF) door op de visual te klikken.