De kogel is door de kerk spreekwoordelijke kerk. HOI en NOM gaan fuseren. Vanaf 1 januari 2015 gaat NOM naast bereik ook de oplages meten en rapporteren van dagbladen en tijdschriften. Afgelopen zomer werd al bekend dat HOI waarschijnlijk zou stoppen en dat is nu dus ook het geval. HOI zal als niet helemaal verdwijnen. Het zal als keurmerk gaan fungeren voor de gecertificeerde oplage. Het samenbrengen van activiteiten rond oplage en bereik van dagbladen en tijdschriften moet volgens de architecten van de fusie leiden tot “meer synergie voor mediamerken en een efficiĆ«ntere inrichting van de organisatie”. Het bestuur van NOM wordt eveneens aangepast aan de nieuwe situatie. Vanaf 1 januari zal een verdere vereenvoudiging van de registratie van print oplagecijfers worden doorgevoerd. Ook de publicatievorm zal per 2015 worden aangepast. Zo zullen de kwartaalrapporten komen te vervallen. Het kwartaalcijfer wordt vervangen door een Moving Annual Total (MAT). Dit MAT is een voortschrijdend gemiddelde van het oplagecijfer over het laatste jaar en wordt minimaal vier keer per jaar geactualiseerd. Nog een keer: MAT is een voortschrijdend gemiddelde van het oplagecijfer over het laatste jaar en wordt minimaal vier keer per jaar geactualiseerd. Ik dacht dat het eenvoudiger zou worden . . .
Vanaf nu praten we dus over een MAT, met als keurmerk HOI gerapporteerd door NOM. NOM werkt op dit moment aan een nieuwe opzet voor het verzamelen en rapporteren van digitale oplage van dagbladen en tijdschriften. De publicatie van de oplages over het derde en vierde kwartaal 2014 en jaarrapportage van de gecertificeerde cijfers over 2014 zullen nog op de huidige manier geschieden. Vanaf 2015 zal de oplageregistratie volgens de nieuwe standaard door NOM worden verzorgd en zal jaarlijks een accountantscontrole plaatsvinden.