Het was even een tijdje stil rond NOBO, het Nederlandse Online Bereiksonderzoek, maar de stilte is doorbroken. Bas de Vos, directeur van SKO, is per mei van dit jaar de nieuwe directeur van NOBO en zal deze functie in deeltijd naast zijn huidige functie bekleden. Wouter Hulst zal het initiatief van SKO en VINEX verlaten en Erik Grimm zal eveneens op parttime basis de belangen van VINEX behartigen binnen NOBO. Output is er nog niet in termen van data, maar het persbericht belooft ons dat we binnenkort de eerste cijfers kunnen verwachten. Dat betreft dan het bereik van websites en apps zoals dat gemeten wordt in het panel waarmee SKO ook de online kijkcijfers meet. Dit panel is speciaal voor de metingen van websites en apps uitgebreid van 3.000 naar 5.000 en is nu volledig op orde. Naast het lanceren van betrouwbare data voor de online display markt zal Bas de Vos tevens voorstellen doen voor een toekomstbestendige aansturing van het onderzoek. De aansturing van de uitvoering van het NOBO- onderzoek door VINEX en SKO wordt gedaan door een nieuw te vormen stuurgroep. Deze groep zal bestaan uit een viertal bestuursleden van SKO en VINEX.
NOBO is een initiatief van De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) en het wordt uitgevoerd door TNS-Nipo en Kantar Media. De betrokken partijen beogen hiermee een nieuwe standaard voor het digitale bereiksonderzoek in Nederland neer te zetten. NOBO betreft een unieke samenwerking in de markt omdat naast VINEX en SKO ook PMA en BVA participeren. BVA en PMA zitten natuurlijk al in de TV-JIC, maar met VINEX erbij wordt het een soort JIC+.
Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: “Met het aantrekken van Bas de Vos hebben wij de best denkbare vervanger voor Wouter Hulst gevonden. Bas kan ons tevens helpen in de discussie over hoe NOBO een toekomstbestendige organisatievorm kan krijgen. NOBO wordt in die opzet hét digitale HUB waarvan de gehele mediabranche kan profiteren.”
Inge Brakman, voorzitter van SKO: “De samenwerking in Nederland tussen SKO en VINEX was al uniek. Vanuit een gezamenlijk belang beheren we al het online panel. Vandaar dat we het een goed idee vinden dat Bas naast het onderzoek voor online video ook de bereikscijfers voor display onder zijn hoede gaat nemen. Panel en techniek zijn al state of the art en Bas kan zich in deze gecombineerde rol ervoor inzetten dat de Nederlandse mediabranche deze unieke databron ten volle kan benutten.”