Vandaag alweer de tweede rapportage van de online kijkcijfers zoals SKO die sinds het begin van dit jaar meet. De online kijkcijfers betreffen de TV-programma’s die online zijn bekeken op andere devices dan op een televisie. In het online meetdomein zit ook Smart TV met de apps van de gemeten publishers, maar die worden ook in het reguliere kijkonderzoek gemeten. Om dubbeltellingen tussen het kijkonderzoek en het online kijkonderzoek te voorkomen worden de Smart TV-metingen uit online kijkonderzoek gehaald. In de tweede week van januari keken ruim 1,5 miljoen mensen online naar de programma’s van NPO, RTL bereikte 1,2 miljoen online kijkers en SBS was goed voor 361.000 online kijkers. Netto telde SKO 2,2 miljoen kijkers die minimaal 1x een programma van één van de drie publishers heeft bekeken via desktop, tablet en/of smartphone. Hetzij live, hetzij uitgesteld. In week 1 waren dat er 2 miljoen.
De desktop/laptop is het grootste device gemeten in aantallen kijkers. In totaal bijna 1,5 miljoen. De tablet is goed voor 672.000 kijkers en de smartphone heeft er in week 2 476.000. Maar de smartphone heeft met 6,8 wel de hoogste kijkfrequentie.
Wie is de Mol van 16 januari jl. was gemeten in kijkdichtheid het best bekeken programma. Die kijkdichtheid bedroeg 1,2%. Als je dat zou omrekenen naar absolute aantallen kom je op 189.000. Het echte aantal kijkers lag iets hoger, aangezien niet iedereen het hele programma heeft gezien. Maar met 215.000 bereikte personen lag de ‘online nettofractie’ best hoog. Die ligt dan op 0,88. Dat wil zeggen dat 88% van de kijkers het hele programma hebben gezien, of dat 100% van de kijkers 88% van het programma hebben gezien. De Nationale Sekstest van RTL 5 heeft in de top van best bekeken online programma’s de laagste nettofractie (0,17), maar wel het meeste aantal kijkers. Vluchtige kijkers, dat wel.
De berichten over online kijkcijfers per week vindt u hier.