Vandaag presenteert NOM een nieuw product aan de markt, waarin het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines is gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2017 zijn data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. De fusie van de twee bereiksbestanden is uitgevoerd door GfK. In het fusiebestand zijn de resultaten opgenomen van 154 printmerken, 88 online merken en 45 gecombineerde mediamerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren.
Een gemiddeld nieuwsmerk dat zowel via print als online verschijnt, heeft online een hoger bereik dan via papier. Bij de magazines is dat andersom, ze worden nog steeds meer op papier gelezen. Verder is te zien dat bij de nieuwsmedia een groter deel van de lezers zowel op papier als digitaal leest. Irena Petric, directeur NOM zegt hierover: “Dit is ook logisch. Nieuwsmedia- en magazinemerken zijn verschillend wat betreft het type content, de functie voor de lezers, verschijningsfrequentie en omvang van het bereik.”
Grafiek: Samenstelling bereik mediamerken uitgesplitst naar papier, online en overlap
De NOM Print Monitor (NPM) is al jaren de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. Deze gegevens worden primair gebruikt in de advertentiemarkt voor de planning van communicatiecampagnes en voor de marketing- en verkoopdoeleinden van de publishers. VINEX (de Verenigde Internet Exploitanten) publiceert sinds eind 2016 met NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers.
GfK heeft, in opdracht van NOM in samenwerking met VINEX, de bereiksgegevens van de twee onderzoeken voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen. Het gaat om 45 merken die hun content zowel op papier als op digitale platformen verspreiden. De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren.
Naast de rapportage op merkniveau kunnen ook verschillende merken worden samengevoegd tot bijvoorbeeld een portfolio van een publisher of netwerk. Daarbij is het niet per se noodzakelijk dat een merk zowel een papieren als een online editie kent. Ook digital only merken van publishers in NOM en NOBO kunnen gecombineerd worden met printmerken.