Vandaag zijn de nieuwe luistercijfers bekendgemaakt. De rapportageperiode is januari-februari 2019. Wat dat betreft weinig nieuws, ook niet dat Radio 2 de koppositie blijft behouden na december (Top 2000). Nieuw is wel dat de Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) heeft twee belangrijke elementen toegevoegd aan de luistercijfers voor radio: ontvangstwijze en een fusie met de Doelgroep Monitor van NOM.
De respondenten van het luisteronderzoek houden nu ook bij op welke manier zij naar een bepaald radiostation luisteren. Hierbij kunnen zij kiezen uit FM/Kabel, Internet, DAB+ en anders/onbekend. De toevoeging van ontvangstwijze is volgens NLO een “logisch gevolg van de ambitie om beter inzicht te krijgen in het veranderende luistergedrag”. FM heeft nu nog het grootste aandeel (64%), maar digitaal luisteren is in opkomst, zo stelt NLO-directeur Frans Kok. Hij zegt verder: “NLO registreerde de ontvangstwijze in het verleden via het tweejaarlijkse Audio Distributie Onderzoek, maar door de integratie met het Radiolog, dat geldt als de marktstandaard, zijn we in staat om de ontwikkelingen nauwkeuriger en structureler te volgen.”
Op termijn zal FM gaan verdwijnen en worden vervangen door DAB+, maar zover is het nog niet. Het DAB+-aandeel staat nu op 8%. Dat is nog beduidend kleiner dan online luisteren (20%). Dat laatste laat zien dat radioluisteren migreert van een “enkelvoudig zenderplatform naar een digitaal multichannel platform, soms zelfs inclusief beeld”, aldus NLO. Dat geeft nieuwe mogelijkheden voor niet alleen de stations, maar ook de adverteerders.
Fusie met NOM Doelgroepmonitor (DGM)
De tweede dimensie aan de luistercijfers betreft de fusie met de Doelgroep Monitor (DGM) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). DGM is een omvangrijke (n=10K) survey naar productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik van de Nederlanders. Dit onderzoek wordt in opdracht van NOM jaarlijks uitgevoerd door GfK. In het verleden werd NOM-data ook al gekoppeld aan de online bereiksdata van VINEX/NOBO, maar dan in het kader van het bereik van Mediamerken.
Door de koppeling met DGM krijgt radio er ruim 2.500 doelgroepkenmerken bij, waarmee de luistercijfers niet alleen als media-, maar ook als marketingdata te gebruiken zijn. De radiostations en adverteerders krijgen nu veel meer inzicht in specifieke profielen van het luisterpubliek, zoals huizenbezit, vakantiegedrag, autogebruik, lifestyle etc.
De koppeling met DGM lijkt een eerste vingeroefening in het kader van het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek dat in de maak is. In de toelichting op de RfP voor dit onderzoek staat: “De bedoeling is nu om een nieuwe DGM op te zetten en dat als centrale bron te gebruiken voor die achtergrondkenmerken. Dus niet alleen voor lezen, maar ook voor digital, kijken en luisteren.”
Op naar de volgende stap!