Gisteren publiceerde het HOI, Instituut voor Media Auditing, de gecertificeerde jaarcijfers voor dagbladen. HOI is het instituut dat een keurmerk geeft aan de de oplagecijfers. Bij de dagbladen noteerde HOI een daling van 2%, waarbij vooral de gratis dagbladen moesten inleveren. Metro en Sp!ts handhaafden redelijk hun positie, maar bij De Pers werden 23% minder exemplaren gedrukt. De titel DAG (paieren versie) is inmiddels niet meer opgenomen in de cijfers aangezien die eerder de markt verliet. De grootse groei was te zien bij de e-papers. Daar nam de oplage met 41% toe, maar in omvang is deze vorm van dagbladen nog steeds bescheiden. Let wel dat een e-paper pas een e-paper is als dat een exacte kopie is van de papieren versie. De websites van de dagbladen vallen daar dus buiten. De cijfers:
Bij de landelijke en regionale dagbladen liggen de ontwikkelingen zo rond of net onder het marktgemiddelde. De grootste groeier van de papieren titels is het Financieele Dagblad. Er werd een plus van 5% geteld door HOI. Wellicht dat de kredietcrisis in het voordeel heeft gewerkt voor het FD. De Telegraaf blijft de grootste titel met zo’n 700.000 oplage. De gratis titels zijn bovenin ook goed vertegenwoordigd. In de top 5 staan maar liefst drie gratis titels.
Reacties