Gisteren publiceerde HOI, Instituut voor Media Auditing de gecertificeerde oplagecijfers over 2009 voor dagbladen en tijdschriften. Het is altijd een hele brei aan cijfers, maar laten we ’s kijken of we er wegwijs uit kunnen worden. Allereerst de dagbladen. Hier hebben we te maken met een drietal groepen: landelijk, regionaal en gratis. De e-papers laat ik voor het gemak even buiten beschouwing. Zo ook de zondageditie van De Telegraaf en de twee NRC-titels. Deze laatste is na de overname door Egeria en Het Gesprek nog niet in staat geweest om een accountantsverklaring te overleggen aan HOI. Daar wordt nu hard aan gewerkt. Voor een reëel beeld laat ik de cijfers van NRC over 2008 ook buiten beschouwing. De cijfers over 2009 ten opzichte van 2008 zijn dan als volgt:
In totaal daalde de oplage van de dagbladen met 6% en kwam uit op bijna 4,4 miljoen exemplaren per dag tegen 4,6 miljoen in 2008. Er verdwenen dus bijna 284.000 exemplaren. Dat is meer dan de totale oplage van de Volkskrant. De grootste daling is te zien bij De Pers. Daar rolden 40% minder exemplaren van de band. De titels concentreerde in 2009 de oplage meer naar het Randstedelijke gebied met een oplagedaling van 150.000 exemplaren tot gevolg. Bij Metro en Sp!ts was de daling met 5% en 3% een stuk milder. In totaal leverden de gratis dagbladen dus 14% in. De landelijke en regionale titels ontlopen elkaar niet zoveel. Beide groepen gaan 3% achteruit, waarbij de landelijke titels in het betaalde segment iets meer inleverden.
In de volgende tabel zijn de percentages op titelniveau weergegeven:
De Barneveldse Krant haalt met een plus van 1% de beste cijfers over 2009, gevolgd door FD en Het Parool. Zij blijven allebei staan op 0%. De overige titels hebben op de één of andere manier een deel van hun oplage ingeleverd. De Pers deed dat zoals gezegd door een aanpassing van hun verspreidingsgebied, de Staatscourant drukte 16% minder exemplaren omdat per 1 juli 2009 niet meer op papier verschijnt. Dit zal dan ook de laatste notering zijn in de kolommen van HOI.
Voor de exacte bepalingen en definities verwijs ik hierbij naar een PDF op de site van HOI. Daarin staat nauwkeurig beschreven waar een titel aan moet voldoen en welke definities er allemaal zijn op het gebied van oplage. Veel leesplezier!
Echte paarse broeken kunnen hier de spreadsheet downloaden op basis waarvan bovenstaand artikel is samengesteld.
[…] 2009 (Tijdschriften)';tweetcount_cnt=1;tweetcount_via=false;Na de dagbladen is het de beurt aan de tijdschriften. We hebben het over de gecertificeerde oplagecijfers 2009, die […]
+1