Vorige week kwam het Tijdschrift voor Marketing (TvM) uit met een bewaarexemplaar met als thema Media. In dat nummer een mooi onderzoek naar de beleving van mediamerken in Nederland onder 600 respondenten. Het was de tweede editie van het onderzoek dat TvM liet uitvoeren door Interbrand. In het onderzoek is naast de sterkte van Nederlandse mediamerken ook gekeken naar keuze en het vertrouwen in die merken. RTL4 blijkt het sterkste merk te zijn, gevolgd door Nederland 1 en SBS6. Drie TV-merken voeren de lijst aan, maar de onderzoekers stellen ook dat internet het meest gebruikte mediumtype blijft.
1. Internet blijft meest gebruikte mediumtype
Deze conclusie is één van de vijf belangrijkste inzichten die in het rapport staan vermeld. Internet krijgt een steeds prominentere rol bij de zoektocht naar nieuws en het volgen van de actualiteit. De social media spelen daarbij een steeds grotere rol. De situatie in Noord Afrika is daar een goed voorbeeld van. Gebruikers van social media begrijpen steeds beter hoe ze de verschillende kanalen kunnen gebruiken.
2. Traditionele media favoriet voor entertainment, maar hoe lang nog?
Het onderzoek wijst naar televisie als grote bron voor entertainment. In een wereld die stijf staat van de media en interactiviteit lijkt televisie een baken van rust en een goede manier om vermaakt te worden. Ontsnappen en ontspannen. Maar die positie krijgt concurrentie van (alweer) internet. Consumenten geven aan dat er steeds meer internet wordt gebruikt voor ontspanning en entertainment.
3. Vertrouwen loont
Het vertrouwen in een (media-)merk kan tot voorkeur leiden. Dat wordt geconcludeerd in het onderzoek. De drie meest vertrouwde merken (RTL4, SBS6 en Nederland 1) zijn ook de eerste drie merken in de overall ranglijst. Maar het ene vertrouwen is het andere niet. RTL en SBS genieten vertrouwen omdat ze een positief gevoel oproepen, Nederland 1 staat te boek als onafhankelijk en informatief. Ook die kwalificaties leveren vertrouwen op.
4. Crossmediale merken bouwen
De grootste uitdaging voor mediamerken is het uitbouwen van hun crossmedia strategie. Relevantie en consistentie zijn daarbij de toverwoorden. De dagbladen lijken vooralsnog het best te slagen in deze missie, met NRC Handelsblad als koploper. De gratis dagbladen worden op papier het meest gelezen, maar spelen online een zeer bescheiden rol. De opkomst van smartphones en tablets levert vooralsnog geen grote verschuivingen op in het mediagebruik. Op korte termijn zal dat dus geen hoofdbrekens opleveren voor de crossmedia strategie, maar er wordt mediamerken toch geadviseerd de nieuwe tools alvast op te nemen in de communicatiemix.
5. Lokaal concurreert nog steeds met mondiaal
Mediaconcepten van eigen bodem blijven populair, maar de invloed van internationale merken is groot. Google als zoekgids springt daarbij in het oog. Maar ook Facebook, dat dit jaar voor het eerst werd meegenomen, komt goed mee. Het heeft vergelijkbare score als Hyves wanneer gevraagd wordt naar tevredenheid. Facebook moet daarbij nog wel toezien dat Hyves by far het grootste sociale netwerk is in Nederland.
Een uitgebreide rapportage van het onderzoek is hier te vinden op de website van Interbrand.