GroupM en Nielsen gaan gezamenlijk een nieuw onderzoek opzetten dat moet leiden tot geïntegreerde mediaplanning en meting van televisie en internet. Dat staat in de meest recente nieuwsbrief van Nielsen. De initiatiefnemers willen tegemoet komen aan de groeiende vraag van adverteerders naar crossmediale onderzoekstools die hen in staat moet stellen om hun marketing strategieën te stroomlijnen. Deze nieuwe service die Nielsen Cross-Platform Campaign Ratings gaat heten, zal zowel gebruik maken van Nielsen Online Campaign Ratings als televisie bereiksonderzoek. Het moet klanten volledig inzicht geven in het bereik en de frequentie van hun marketing campagnes. Nielsen Online Campaign Ratings levert bereiks-, frequentie en GRP gegevens voor adverteren op internet.
De bronnen en expertise van zowel GroupM als Nielsen zullen gebruikt worden om deze mogelijk te maken en beschikbaar te stellen aan klanten van GroupM. De twee bedrijven zullen tevens samenwerken om nieuwe innovatieve onderzoeksmethoden te ontwikkelen die gebruik maken van andere platformen dan televisie en internet, aldus het persbericht. Het volledige persbericht staat overigens hier.
Benieuwd of de tool ook naar Nederland komt. Beide partijen zijn hier ook vertegenwoordigd, dus wat dat betreft zou dat kunnen. Het lijkt op de vorig jaar aangekondigde plannen van SKO en STIR, waarin TV en internet ook dichter bij elkaar worden gebracht.
De samenwerking is redelijk opmerkelijk aangezien Nielsen normaal gesproken diensten aanbiedt en niet specifiek voor één partij.