Vandaag zijn de cijfers van de laatste NOM-meting beschikbaar gekomen (2005-II). Bij deze meting is door NOM voor het eerst de Gouden Standaard gehanteerd. De Gouden Standaard betekent dat er in de hele branche gebruik wordt gemaakt van dezelfde ijkingsdata voor representatief steekproefonderzoek en dat er aansluiting is bij de overige Europese landen die gebruik maken van vergelijkbare data.
Die standaard pakt positief uit voor de gezamenlijke dagbladen. Het gemiddeld bereik van de dagbladen stabiliseerde zich op 71,8%. Belangrijk voor de dagbladen is dat er voor de bepaling van de sociale klassen eerst werd gevraagd naar de hoogst voltooide opleiding, maar nu naar de hoogste opleiding. Studenten zitten dan meteen op academisch niveau.
De Gouden Standaard is vanaf de nieuwe NOM-publicatie de nieuwe norm voor weging. Kenmerkend is dan dat het aandeel van hoger opgeleiden zwaarder meetelt, waarvan dagbladen profiteren.
Blijkbaar profiteert De Telegraaf niet van de nieuwe norm. De Telegraaf heeft van de dagbladen nog wel het hoogste bereik, maar in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is het bereik wel gedaald. Inclusief de zondageditie heeft De Telegraaf een bereik van 15,5% en dat was 17,2%. Exclusief de zondagseditie was het bereik 16,1% terwijl dat vorig jaar nog 17,5% was.
De AD-dagbladen hebben een bereik van 13,4%. Vergelijking met een jaar eerder is nog niet mogelijk, omdat het “Ëśnieuwe AD‘ in september 2005 begon. De Volkskrant daalt licht in bereik van 5,8% naar 5,7%, NRC Handelsblad noteert een stijging van 3,3% naar 3,6%. Trouw groeit ook licht van 2,3% naar 2,4%. Spits en Metro hebben een bereik van respectievelijk 12,5% (+0,9%) en en 11,2% (was 9,3%). Daarmee groeit het bereik van beide gratis kranten dus behoorlijk. Exclusief de zaterdageditie komt Metro op 12,0% (bron bereikcijfers: Adformatie)